Transport drewna ze względu na swój ciężar i gabaryty jest nie lada wyzwaniem dla firm przewozowych. Wymaga odpowiedniego taboru, właściwego ułożenia i mocowania ładunku. Najmniejszy błąd przy załadunku może skutkować tragedią na drodze. Nic więc dziwnego, że przewóz drewna z lasu jest obwarowany wieloma regulacjami prawnymi, których przestrzeganie minimalizuje ryzyko nieszczęśliwego wypadku. Poniższe wskazówki z pewnością okażą się przydatne.

Przewóz drewna okrągłego przy ułożeniu poprzecznym

Najpierw trzeba zaznaczyć, że sposób rozłożenia drewna jest uzależniony od jego rodzaju. Drewno krótkie o długości 2-2,5 m to stos, zaś liczące około 6 m to już kłoda. Najdłuższe są tzw. dłużyce mające powyżej 6 metrów.

Ułożenie poprzeczne stosuje się tylko przy transporcie drewna krótkiego. Umieszcza się je pomiędzy sztywnymi ścianami bocznymi lub w specjalnej klatce, której otwory są mniejsze od średnicy drewna. Ładunek musi być też podzielony na części przy pomocy kłonic lub przegród. Maksymalna długość ładunku nie może przekraczać 2,55 m. Towar zabezpieczony jest za pomocą przynajmniej dwóch odciągów.

Transport drewna okrągłego przy ułożeniu wzdłużnym

Przy ułożeniu wzdłużnym w firmie Mancewicz Marek Usługi Transportowe zewnętrzne kłody muszą się opierać o co najmniej dwie kłonice lub być zabezpieczone na górze łańcuchami, które powstrzymują ich rozpieranie na boki. Jeżeli trafi się sztuka drewna krótsza niż odległość między dwoma kłonicami, to należy ją umieścić w środku ładunku. Drewno opierające się jedynie o dwie kłonice powinno wystawać poza jej krawędzie na minimum 300 mm. Oś najwyżej ułożonego kawałka drewna nie może znajdować się powyżej kłonicy. Środek całego transportu drewna musi być położony wyżej niż sztuki skrajne.

Pojazd powinien być wyposażony w ścianę przednią o odpowiedniej wytrzymałości. Jeżeli jej nie posiada lub nie jest zaopatrzony w automatyczne napinacze, to konieczne jest zastosowanie odciągów. Ich ilość jest uzależniona od długości drewna.

Transport drewna dłużycowego

Najdłuższe drewno przewozi się pojazdem zaopatrzonym w przyczepę dłużycową, która może być umieszczona na samochodzie lub ciągnięta za nim. W tym drugim wariancie przyczepa musi być dodatkowo wyposażona w odpowiednie urządzenie sprzęgające. Ponadto ładunek przymocowany jest do każdej pary kłonic za pomocą przynajmniej dwóch odciągów. W kłonicach wewnętrznych każdy z tych odciągów powinien być naprężony siłą wynoszącą przynajmniej 750 daN, a dla kłonic zewnętrznych 2000 daN.