Olej silnikowy wykorzystywany jest do smarowania układu jednostki napędowej od początku istnienia samochodów. Olej to najważniejszy płyn eksploatacyjny w pojeździe. Bez jego obecności na właściwym poziomie niemożliwa jest efektywna praca silnika, a jazda grozi jego uszkodzeniem. Na rynku dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych. Czym się różnią i jak wybrać ten właściwy?

Rodzaje olejów silnikowych

Ponieważ silnik pracuje z dużą prędkością, a w jego komorze cyklicznie dochodzi do zapłonu paliwa, jest on narażony na tarcie i działanie wysokiej temperatury. Aby przetrwał nawet najkrótszą jazdę, konieczne jest zapewnienie mu właściwego smarowania. W tym celu wykorzystywany jest olej. Przez dziesiątki lat podstawą do jego produkcji była ropa naftowa, którą poddawano rafinacji. Powstające w ten sposób oleje pozostawiały jednak wiele do życzenia, zwłaszcza pod względem czystości. Pomimo to – z braku innych rozwiązań – stosowano je przez kilkadziesiąt lat, póki do głosu nie doszły nowoczesne technologie. Od tego czasu równolegle z olejami ropopochodnymi pojawiły się też nowe produkty, całkowicie lub częściowo stworzone w laboratoriach.

Dziś sklepy motoryzacyjne, wśród których znalazł się też Mirtex, oferują kierowcom trzy rodzaje olejów silnikowych.

  • Oleje mineralne to najstarsza grupa produktów, wytwarzana w wyniku procesu destylacji ropy naftowej. W swoim składzie zawierają między innymi węglowodory nasycone, węglowodory aromatyczne oraz związki heterocykliczne. Głównym minusem tych substancji, który skłonił producentów do poszukiwania lepszych produktów, jest znaczny spadek lepkości podczas jazdy. Rozgrzane stają się bardziej płynne i tracą swoją smarowność.

  • Oleje syntetyczne to substancje, które całkowicie powstają na taśmie produkcyjnej w efekcie syntezy chemicznej pochodnych ropy naftowej. Jak większość stworzonych sztucznie i w określonym celu substancji, wyróżniają się bardzo wysoką wydajnością i jakością, ale mniejszą od produktów mineralnych lepkością.

  • Oleje półsyntetyczne są kompromisem pomiędzy olejami mineralnymi i półsyntetycznymi. W ich składzie znajduje się około 70% bazy mineralnej i 30% syntetycznej. Ich zaletą jest wysoka odporność na starzenie i mała agresywność w stosunku do silników.

Jak dobrać olej do silnika?

Podstawowym zaleceniem producentów i mechaników samochodowych jest stosowanie jednego oleju przez dłuższy czas użytkowania pojazdu. Jeśli w momencie zakupu w pojeździe był olej syntetyczny lub mineralny, najkorzystniejszym rozwiązaniem jest zakup podobnego produktu. Z uwagi na to, że oleje mineralne są mniej wydajne, jeśli kierowca chce poprawić parametry silnika i zapewnić mu lepsze warunki pracy, może zastosować olej półsyntetyczny. Pamiętać warto, że za każdym razem przy zmianie jego marki, konieczne jest całkowite opróżnienie zbiornika oraz wymiana filtra oleju.

W starszych samochodach wskazane jest stosowanie olejów mineralnych, które mają mniej agresywny wpływ na wyeksploatowane uszczelki. Oleje syntetyczne z kolei charakteryzują się dużą czystością, dzięki czemu są przyjazne dla filtrów cząstek stałych DPF.