Układ wydechowy jest jednym z najważniejszych, jakie znajdują się w aucie. Z pozoru to tylko niewielkie rury wystające spod błotnika pojazdu, tak naprawdę ten zestaw części ciągnie się od samego silnika przez cały samochód. Składa się z końcówek, ale również wielu innych elementów, bez których nie mógłby pracować. Co więcej, w jego skład wchodzą także wszelkie elementy montażowe, co jeszcze i co dokładnie?

Budowa układu wydechowego

Zacznijmy od tego, dlaczego w ogóle układ wydechowy w samochodzie jest potrzebny. Jego główną funkcją jest odprowadzanie spalin z silnika spalinowego, a dodatkowo zmniejszanie hałasu emitowanego przez jednostkę napędową wysokoprężną oraz benzynową. Układ wylotowy na samym swoim początku ma kolektor wydechowy, który zbiera spaliny z cylindrów. Następnie jest katalizator, niwelujący spaliny, a później elastyczne złącza i tłumiki drgań. To tam dodając do tego jeszcze tłumik środkowy, dochodzi do tłumienia wszelkich drgań wywołanych przez silnik, a także niwelowania hałasu, jest narażony na działanie negatywnych sił, więc stosunkowo często wymagana jest wymiana tłumika środkowego. I tak przeszliśmy już prawie połowę drogi do końcówek wydechu. Co dalej? Uchwyty odpowiadające za połączenie układu wydechowego z podwoziem, rura wydechowa, która nie jest końcówką wydechu, nie można o tym zapominać, a następnie tłumik końcowy. Ostatni element to wspominane już kilkukrotnie końcówki.

Jak rozpoznać usterkę układu wydechowego?

Usterka układu wydechowego? Zgłoś się do specjalistów na przykład z firmy AK-MA, jak wiesz, wszystkie podzespoły układu mają bardzo ważne funkcje, nie możesz więc bagatelizować objawów. Jak więc rozpoznać problem? Na kilka sposobów, przede wszystkim niepokojący hałas dochodzący ze spodu auta, co więcej, woń spalin wewnątrz pojazdu, a to nie koniec. Awarię układu wydechowego poznasz po tym, że wzrośnie spalanie paliwa, a spadnie moc auta. Jak widzisz, jest kilka kwestii, które mogą budzić Twoje podejrzenia w kontekście opisywanej dziś części pojazdu.