Transportem kolejowym przewożone są zróżnicowane ładunki – zarówno paliwa w postaci płynnej, jak i np. opał, a także materiały budowlane i wiele innych. Kluczowym elementem w złożonym procesie logistycznym jest rozładunek oraz załadunek wagonów kolejowych. Usługi w tym zakresie muszą być realizowane bardzo precyzyjnie, co ograniczy straty towaru. Jak wykonuje się zatem prace z tym związane?

Jakie materiały najczęściej transportuje się wagonami kolejowymi?

Transport kolejowy umożliwia jednoczesne przewożenie ładunku o łącznej masie sięgającej nawet kilkuset ton. To wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorstw korzystających z hurtowych ilości konkretnych materiałów. W ten sposób do oddalonych od siebie o kilkaset kilometrów miejscowości dostarczane jest m.in. drewno. Może być ono wykorzystane jako opał, ale przygotowuje się też z niego elementy konstrukcyjne do budowy rozmaitych obiektów. Z użyciem wagonów kolejowych transportuje się również materiały sypkie.

Zalicza się do nich węgiel w różnej postaci, np. tzw. ekogroszek, a także kruszywa budowlane. W  grupie tych ostatnich znajduje się m.in. piasek, tłuczeń czy żwir. Taki transport wymaga odpowiedniego rozładunku oraz załadunku wagonów kolejowych. Najczęściej do miejsca odbioru dostarczany jest pojazdami kołowymi. Są to przeważnie ciągniki siodłowe z naczepami przystosowanymi do przewozu konkretnych materiałów. Niektóre z nich wyposażane są w HDS, czyli dźwigi umożliwiające samodzielną realizację rozładunku bądź załadunku. Jak dokładnie przebiegają prace w tym zakresie?

Rozładunek i załadunek wagonów kolejowych

Wykorzystanie wagonów kolejowych w transporcie jest korzystne, jednak uniemożliwia w większości przypadków dostarczenie ładunku bezpośrednio do siedziby klienta. Z tego powodu częścią kompletnego procesu logistycznego jest wspomniane użycie pojazdów kołowych. Właściwą do takich prac flotą dysponuje firma Gwarant Janusz Demarczyk. Jest ona w stanie wyznaczyć do rozładunku i załadunku wagonów kolejowych m.in. samochody ciężarowe przystosowane do przewozu drewna dłużycowego i stosowego.

Są to pojazdy typu HDS, których operator samodzielnie dokonuje przeniesienia ładunku z jednego pojazdu do drugiego. W przypadku materiałów sypkich najczęściej używa się do ich rozładunku i załadunku koparek bądź koparkoładowarek. Niekiedy terminal przeładunkowy wyposażony jest też w specjalny dźwig do tego typu prac, najczęściej jednak trzeba powierzyć je firmie transportowej zajmującej się dostarczaniem zróżnicowanych materiałów pojazdami kołowymi. Cały proces musi być przeprowadzony bardzo dokładnie. Jeśli np. do transportu materiałów sypkich użyty zostanie niewłaściwy rodzaj naczepy, część ładunku zostanie utracona, narażając dostawcę na dodatkowe koszty.