Marzeniem większości kierowców jest, by koszty utrzymania auta, sprowadzały się jedynie do zakupu paliwa i okresowych przeglądów technicznych. Tyle że nie jest to możliwe. Samochód, tak jak każda inna maszyna, zbudowany jest z dziesiątek podzespołów, które z czasem ulegają awarii. Często dotyczą one rozrusznika i alternatora, których żywotność w dużej mierze zależy od producenta. Na szczęście na rynku istnieją firmy, które specjalizują się w regeneracji tychże komponentów. Na czym polega proces ich naprawy?

Jaka jest rola alternatora?

Alternator to podzespół o dość prostej budowie. Jego głównym elementem jest stojan, który najczęściej wykonany jest ze stalowej ramki otoczonej trzema uzwojeniami. Kolejnym ważnym komponentem jest elektromagnes, który zasila szczotki i pierścienie ślizgowe. Do ładowania alternatora potrzebny jest zaś pasek napędowy, który sam napędzany jest przez wał korbowy silnika. Za podtrzymanie napięcia prądu ładującego akumulator odpowiada regulator napięcia. Zazwyczaj ma on wbudowany układ kompensacji temperatury, co jest szczególnie pomocne zimą. Ponadto akumulator wyposażony jest również w diody, które zamieniają prąd przemienny w stały. Jaka jest rola alternatora w pojeździe? Jak wyjaśnia specjalista z firmy AR Alternatory Rozruszniki – zadaniem tego podzespołu jest zamiana energii mechanicznej w prąd potrzebny do zasilenia osprzętu samochodowego i doładowywania akumulatora. Jak już wspomniano, kierowca nie ma zbyt dużego wpływu na żywotność alternatora. Wiele zależy od rozwiązań, jakie zastosował producent urządzenia. Nie bez znaczenia jest też umiejscowienie tego podzespołu. Jeśli zostanie zlokalizowany za nisko, będzie przenikał do niego brud, który z czasem spowoduje szybsze zużycie się urządzenia.

Jak objawia się uszkodzenie alternatora?

Oczywistym sygnałem świadczącym o awarii alternatora jest świecąca się kontrolka na desce rozdzielczej. Jej aktywacja oznacza, że napięcie podawane do tego podzespołu jest nieprawidłowe. Zwykle powinno ono mieścić się w przedziale 13,8-14,5 V. Zbyt niskie napięcie spowoduje szybkie rozładowanie się akumulatora, a zbyt wysokie – może skutkować jego uszkodzeniem. Jeśli alternator nie pracuje właściwie, to nawet najdroższy akumulator może szybko ulec zepsuciu. A co jeśli kontrolka w aucie się nie zaświeci? Jak wówczas stwierdzić, że alternator jest niesprawny? W większości tego typu przypadków kierowca powinien zaobserwować problemy z działaniem komponentów układu elektrycznego auta. Objawem uszkodzenia alternatora są też hałasy dobiegające z silnika i przybierające na sile wraz ze wzrostem obrotów i zanikające po zdjęciu paska klinowego. Najczęściej występujące usterki w alternatorze to:

  • zużyte łożyska,

  • zużyte szczotki,

  • przebicia w uzwojeniu,

  • obecność zanieczyszczeń,

  • uszkodzony regulator napięcia,

  • pęknięta obudowa alternatora,

  • zwarcia.

Naprawa alternatora – jak przebiega?

Najprostszym sposobem na naprawę wyżej wymienionych usterek jest zakup nowego alternatora. Tyle że nie każdego kierowcę stać na jednorazowy wydatek o wartości kilkuset złotych. Tym bardziej że uszkodzony alternator można z powodzeniem naprawić w warsztacie samochodowym. Regeneracja alternatora polega na demontażu urządzenia celem zdiagnozowania przyczyny awarii. Następnie elementy podzespołu czyści się z zabrudzeń, a niesprawne części – wymienia się na nowe. Warto użyć do tego oryginalnych części zamiennych, które nie obniżą parametrów wytrzymałościowych i użytkowych alternatora i będą do niego idealnie dopasowane. Na koniec urządzenie z powrotem składa się w jedną całość i testuje pod kątem sprawności.

Kilka słów na temat rozrusznika

Rozrusznik to niewielki silnik elektryczny, który umożliwia uruchomienie samochodu. Ze względu na swoją konstrukcję silniki spalinowe nie mogą działać samodzielnie. Żeby je „odpalić”, potrzebna jest dawka energii z zewnątrz. Tę właśnie zapewnia rozrusznik. Jest to podzespół o nieskomplikowanej budowie. Składa się z:

  • obudowy,

  • mechanizmu sprzęgającego,

  • wirnika,

  • cewki stojana,

  • elektromagnesu,

  • szczotkotrzymacza.

Problemy z rozrusznikiem łatwo zauważyć. Przez nie pojawiają się trudności z uruchomieniem auta. Powodem usterki najczęściej są zużyte łożyska, tuleje lub szczotki węglowe. Rzadziej zdarza się awaria mechanizmu sprzęgającego. Regeneracja rozrusznika przebiega podobnie do naprawy alternatora. Konieczne jest rozebranie urządzenia na części, znalezienie przyczyny usterki oraz wymiana uszkodzonych elementów na nowe. Niezwykle ważne jest też to, by mechanik poprawnie złożył rozrusznik, bo inaczej samochód daleko nie zajedzie. Wybierajmy więc sprawdzone warsztaty samochodowe, które specjalizują się w regeneracji alternatorów oraz rozruszników i które cieszą się dużym zaufaniem klientów.