Układ zawieszenia ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Wieloczęściowy mechanizm narażony jest na duże obciążenia, dlatego warto regularnie kontrolować jego stan techniczny. Przyczyny uszkodzenia układu nie zawsze wynikają ze złego stanu nawierzchni. Do awarii przyczyniają się również sami kierowcy, wykonujący manewry z nadmierną prędkością. Bez względu na powód usterki, należy umieć rozpoznawać jej pierwsze symptomy.

Na pomoc amortyzatorom

Problemy z zawieszeniem najczęściej wynikają ze zużycia amortyzatorów, mających za zadanie utrzymywanie jak najczęstszego kontaktu kół z nawierzchnią. Niesprawne amortyzatory wydłużają znacznie drogą hamowania, a także utrudniają omijanie przeszkód. Krótko mówiąc, kierowca traci  kontrolę nad pojazdem, co ma miejsce zwłaszcza na nierównych drogach, lub podczas opadów śniegu czy deszczu. Kłopoty z amortyzatorem można poznać po stanie opon. Zmiana siły nacisku powoduje bowiem szybsze zużycie bieżnika. Jeśli więc zaistniały trudności w utrzymaniu kierunku jazdy, a auto wyraźnie kiwa się na wybojach lub przechyla na bok w czasie skrętu, najwyższa pora odwiedzić serwis. Wysoki poziom usług zapewnia, chociażby Ercars Mechanika Samochodowa Serwis Samochodów Ciężarowych Rafał Cackowski.

Kłopotliwe podzespoły

Amortyzatory to oczywiście niejedyne elementy zawieszenia, które ulegają uszkodzeniom. Istotne znaczenie dla układu mają również sprężyny, tłumiące drgania wynikające z poruszania się po niestabilnej nawierzchni. Czas ich zużycia zależy przede wszystkim od częstotliwości przewozu ciężkich ładunków. W czym przejawia się wyeksploatowanie tych komponentów? Głównym objawem usterki jest wyraźny przechył samochodu, co wyczują nawet mało doświadczeni kierowcy. Zbliżone objawy dają ponadto uszkodzone sworznie wahaczy, które utrudniając zachowanie toru jazdy,  głośno stukają, głównie przy pokonywaniu nierówności. Diagnostyka ich awarii nie powinna sprawić większych problemów. Wystarczy jedynie potrząsnąć koło pojazdu umieszczonego na podnośniku. Wszelki luz będzie oznaczał konieczność wymiany sworznia wahacza.

Szczególnie groźne bywają usterki drążka kierowniczego. Jeśli samochód nie prowadzi się tak precyzyjnie, jak dawniej, a ruchom kierownicy towarzyszą odczuwalne wibracje i skrzypienie, nie ma co kusić losu. W skrajnych przypadkach możemy bowiem stracić panowanie nad pojazdem. Specjaliści zalecają wymianę drążków kierowniczych z obu stron, a po skończonej naprawie, należy ustawić zbieżność kół.

Choć każda wizyta w punkcie serwisowym oznacza wydatek, koszty napraw możemy zminimalizować. Auto warto odstawić do warsztatu od razu po zauważeniu pierwszych symptomów  awarii zawieszenia. Piski i stuki z okolicy kół powinny być dla kierowców sygnałem ostrzegawczym. Zwlekając z naprawą, przyczyniamy się tylko do pogłębiana problemów i skracania żywotności kolejnych elementów układu. Dzięki szybkiej reakcji nie będziemy więc musieli sięgać aż tak głęboko do portfela.