Rysy i uszkodzenia lakieru samochodowego mogą znacząco obniżyć jego nie tylko jego wartość, ale również walory estetyczne. Duże, głębokie zadrapania sprzyjają też rozwojowi korozji nadwozia. Na szczęście istnieją dość proste sposoby, jakimi możemy naprawić lakier bez kosztownej wizyty w zakładzie blacharsko-lakierniczym. W tym celu doskonale sprawdzają się lakiery w sprayu. W artykule przybliżamy, co warto wiedzieć o ich użyciu.

Jak wybrać lakier w aerozolu?

W szerokiej ofercie artykułów lakierniczych znaleźć możemy między innymi lakiery samochodowe w sprayu. Są one łatwo dostępne oraz wygodne w użyciu, co wpływa na ich popularność wśród właścicieli czterech kółek. Wśród produktów marki Motip Dupli oferowanych przez sklep Kolor znajdziemy lakiery syntetyczne oraz akrylowe. Choć spray syntetyczny ma uniwersalne zastosowanie i doskonale nadaje się do dekoracji w domu, nie sprawdzi się jednak na karoserii samochodu. Tu do naprawy uszkodzeń należy wykorzystać lakier akrylowy lub bazowy. Wśród zalet tego pierwszego wymienić możemy:

  • szybki proces schnięcia,
  • możliwość nałożenia kolejnej warstwy w dowolnej chwili,
  • możliwość pokrycia innymi lakierami po wyschnięciu,
  • wysoką odporność na żółknięcie,
  • dobre zabezpieczenie przed korozją w połączeniu z podkładem,
  • wysoką odporność na działanie środków czyszczących i czynników pogodowych,
  • dobre parametry techniczne w zakresie odporności na zarysowania, elastyczności i twardości,
  • brak zabarwień od środka wiążącego.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że lakierem w aerozolu nie usuniemy rys pozostawionych na karoserii przez gwóźdź czy klucze. Spray sprawdzi się natomiast w przypadku poważniejszych uszkodzeń.

Jak usunąć uszkodzenia sprayem samochodowym?

Efekt samodzielnej naprawy szkód karoserii zależy od poprawnego użycia lakieru w sprayu. Jest to stosunkowo proste, należy jednak przestrzegać kilku zasad. Przed przystąpieniem do lakierowania należy doprowadzić puszkę do temperatury pokojowej następnie energicznie potrząsać przez około dwie minuty. Pamiętajmy ponadto, aby lakieru w sprayu używać na zewnątrz lub w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Sprayem malujemy z odległości około 25-30 centymetrów. Lakiery metaliczne (bazowe) pokrywamy dodatkowo warstwą ochronną (lakierem bezbarwnym) po upływie około 30min .

Warto wiedzieć też, że za pomocą środków w aerozolu możemy usunąć nie tylko uszkodzenia w lakierze samochodowym. Na ryku dostępne są również specjalistyczne spraye przeznaczone do usuwania uszkodzeń w elementach plastikowych. Przed ich użyciem wystarczy oczyścić zniszczoną powierzchnię papierem ściernym, zabezpieczyć okolice lakierowanego miejsca i nałożyć najpierw specjalny podkład i następnie, po upływie około pół godziny, kilka warstw lakieru właściwego.