Maszyny rolnicze oraz budowlane o niestandardowych wymiarach i dużych gabarytach są zwykle wykorzystywane w wielu różnych lokalizacjach. Transport takich specyficznych pojazdów i urządzeń stanowi dla ich właścicieli poważne wyzwanie logistyczne, dlatego najczęściej korzystają oni ze wsparcia wyspecjalizowanych firm, posiadających własny tabor samochodowy. W naszym artykule podpowiadamy, jak należy prawidłowo transportować maszyny rolnicze i budowlane.

Szczegółowe warunki, dotyczące przewozów niestandardowych określa Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Jak wynika z tego aktu, wszelkie pojazdy budowlane albo rolnicze, których masa, nacisk osi oraz wymiary z ładunkiem lub bez przekraczają normy, obowiązujące na danej drodze, wymagają organizacji odpowiedniego zaplecza logistycznego, zaś ich przewóz może być zrealizowany wyłącznie na podstawie zezwolenia organów zarządzających drogą, na przykład Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Aby takie jedno- lub wielorazowe przejazdy odbywały się bezpiecznie i przepisowo, należy korzystać z usług doświadczonego przewoźnika – zauważa właściciel Firmy Usługowej SASIN, zajmującej się transportem maszyn rolniczych i budowlanych z wykorzystaniem nowoczesnego taboru, marek: Nooteboom, Faymonville, Scania oraz Volvo.

Transport ciężkiego sprzętu budowlanego

Przewóz wielkogabarytowego, ciężkiego sprzętu, w postaci: koparek, ładowarek, równiarek, rozściełaczy do asfaltu czy wiertnic, często wymaga zastosowania specjalistycznych naczep wyposażonych między innymi w najady umożliwiające szybki załadunek i rozładunek maszyny, rozciągany i poszerzany pokład ładunkowy czy hydrauliczny system sterowania osiami.

W przypadku transportu maszyn budowlanych o nietypowych wymiarach , konieczny może się okazać udział pilota w oznakowanym samochodzie, którymi dysponują jedynie zawodowi przewoźnicy, posiadający stosowne uprawnienia.

Transport wielkogabarytowych maszyn i urządzeń rolniczych

Istnieje wiele różnych urządzeń oraz maszyn rolniczych, których transport może się odbyć wyłącznie przy udziale specjalistycznej firmy. Chodzi między innymi o ciągniki rolnicze, kombajny, przyczepy, glebogryzarki czy urządzenia do opryskiwania. Przed ich ulokowaniem na platformie naczepy nierzadko wykonywany jest też demontaż pewnych elementów, wystających poza jej obrys. Aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo na drodze, przewoźnik dopasowuje rodzaj naczepy do specyfiki transportowanego sprzętu, a następnie sprawnie przeprowadza proces załadunku oraz rozładunku w miejscu docelowym.