Klocki hamulcowe podobnie, jak i tarcze należą do stałych oraz bardzo ważnych elementów całego układu hamulcowego w samochodach osobowych. To one w głównej mierze odpowiadają za zatrzymanie pojazdu w wybranym przez nas momencie, a ich awaria może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku lub kolizji. Dowiedzmy się więcej na temat klocków hamulcowych w kontekście ich rodzajów oraz częstotliwości ich wymiany.

Charakterystyka i rodzaje klocków hamulcowych

Układ hamulcowy samochodu składa się z szerokiej gamy elementów, do których należą klocki hamulcowe. Budowa tego elementu składa się tak naprawdę z kilku warstw, które muszą spełniać określone zadania. Pierwszą z nich jest płytka nośna, która wraz z tak zwaną między-warstwą tworzą nie tylko ochronę zacisku przed przegrzewaniem w trakcie procesu hamowania, ale również i zapewnią odpowiednie stłumienie powstających wtedy wibracji. Kolejnym elementem jest warstwa odpowiedzialna za tarcie powierzchni roboczej tarcz hamulcowych, czyli tak zwany materiał cierny. Element ten może zostać wytworzony z mieszanki różnych materiałów, których dobór zależy głównie od rodzaju samochodu. Jeżeli chodzi o rodzaje klocków hamulcowych, to wyróżniamy tutaj przede wszystkim takie jak:

  • klocki półmetaliczne — to rodzaj klocków hamulcowych, które zbudowane są przede wszystkim z wełny stalowej, sproszkowanego żelaza oraz różnych metali kolorowych. Przeznaczone są one dla osób ceniących sobie spokojną jazdę bez wykonywania nadmiernej ilości procesu hamowania;

  • klocki organiczne azbestowe — są to klocki hamulcowe, do budowy których stosuje się połączenie takich produktów jak guma, węgiel i szkło zgrzewanych w wysokiej temperaturze z żywicą. Stosować je można tylko do lekkich aut, które nie osiągają zbyt wysokich prędkości;

  • klocki niskometaliczne — tego rodzaju klocki stosuje się najczęściej ze względu na swoje właściwości zarówno w samochodach osobowych jak i ciężarowych. Zbudowane są one z włókien organicznych (lub nieorganicznych) oraz miedzi lub stali;

  • klocki ceramiczne — są to bardzo wytrzymałe klocki hamulcowe przeznaczone głównie do aut wyścigowych. Charakteryzują się one wysoką wytrzymałością, a ich budowa opiera się na włóknach ceramicznych, warstwie wiążącej oraz materiałach wypełniających.

Jakie są powody wymiany klocków hamulcowych i jak często należy to robić?

Głównym powodem związanym z koniecznością wymiany klocków hamulcowych w naszych samochodach jest oczywiście ich zużycie. Spowodowane może to być przez wiele czynników takich jak chociażby bardzo gwałtowne hamowanie lub jazda zbyt ciężkim pojazdem. Klocki hamulcowe należy również wymieniać po pokonaniu danym pojazdem określonej liczby kilometrów. Wysokiej jakości klocki hamulcowe znajdziemy w ofercie firmy Sis z Poznania, która oferuje sprzedaż części samochodowych do samochodów grupy VW (należą do nich marki Seat, Volkswagen, Audi i Skoda) już od 1993 roku. W ofercie znajdziemy zarówno elementy oryginalne, jak i tańsze zamienniki. Asortyment firmy to nie tylko klocki hamulcowe, ale też tarcze hamulcowe, przewody, bębny, zaciski pompy, sprzęgła, tłumiki, amortyzatory, oświetlenie, a także blachy, zderzaki, zamki, listwy, osłony, pióra wycieraczek, paski, napinacze, filtry i linki. Firma Sis świadczy również usługi wulkanizacyjne - naprawę i wymianę opon, a także ich przechowywanie. Zachęcam do zapoznania się z pełną ofertą na stronie internetowej.