Część samochodów dostępnych na rynku posiada turbosprężarki. Urządzenie to służy do doładowania silnika spalinowego. Jednak jak to bywa z częściami samochodowymi, turbosprężarki również ulegają awariom. Jeśli zauważymy problemy z turbosprężarką w swoim aucie powinniśmy działać natychmiastowo. Najlepszym, a zarazem najdroższym rozwiązaniem jest kupno nowego elementu. Dużo tańszą opcją jest regeneracja turbosprężarki.

Obejrzenie turbosprężarki i początkowe czynności regeneracyjne

Turbosprężarki, tak jak inne elementy znajdujące się w pojeździ mogą się popsuć. Główną przyczyną ich uszkodzeń jest nieprawidłowa eksploatacja. Jeśli mamy problemy z turbosprężarką mamy do wyboru dwie możliwości. Pierwsza z nich to zakup nowej turbosprężarki i jej wymiana. Decydując się na taki krok musimy liczyć się z wysokimi kosztami. Dlatego fachowcy zalecają regenerację dotychczas używanej turbosprężarki. Proces ten ma na celu wyeliminowanie usterek, co przywróci jej sprawność. Regeneracja turbosprężarek może być nawet cztery razy tańsza od kupna nowej.

Pierwszym krokiem podczas regeneracji turbosprężarki jest dokładne jej obejrzenie w celu wyszukania ewentualnych uszkodzeń zewnętrznych. Po obejrzeniu urządzenia zewnątrz należy zdemontować turbosprężarkę na pojedyncze elementy. W późniejszym czasie części się myje. Wykorzystuje się do tego myjkę ultradźwiękową. Po umyciu elementów turbosprężarki wykonuje się proces piaskowania kolektorów.

Szukanie uszkodzeń i sprawdzanie działania turbosprężarki

Jeśli wszystkie części turbosprężarki są czyste można przejść do weryfikowania sprawności poszczególnych elementów. W tym celu dokonuje się pomiarów ich działania, zgodnie z zaleceniami producenta. Podczas tego etapu prac sprawdza się, czy części turbosprężarki nadają się do dalszego użytkowania, czy należy zastąpić je nowymi. W razie konieczności wymiany elementów turbosprężarki, fachowy serwis, taki jak Turbosprężarki z Gniezna skorzysta z oryginalnych części pochodzących od producenta urządzenia. Niezależnie od tego, w jakim stanie są łożyska wirnika, uszczelki, pierścienie oporowe i odrzutniki olejowe, to zawsze podczas regeneracji turbosprężarki wymienia się te części na nowe.

Kolejnym krokiem jest wyważenie wirnika turbosprężarki i złożenie rdzenia. Wyważenie ma na celu wyeliminowanie drgań i oporów. Po złożeniu rdzenia korpusu z wałkiem przechodzi się do testów zespołu wirującego. Początkowo rozpędzany jest on do 40 000 obrotów na minutę, a następnie zwiększa się obroty do 250 000 obrotów na minutę. Przy okazji sprawdza się szczelność układu smarowania. Potem montowana jest kierownica zmiennej geometrii. W przypadku wymiany tej części cały zabieg będzie nieco droższy. Po zamontowaniu tego elementu należy go wyregulować i sprawdzić jego działanie.

Gdy turbosprężarka jest już ponownie złożona w całość wykonuje się jej finałowy test. Następnie całe urządzenie oddaje się klientowi wraz z opisem przyczyny uszkodzenia. Solidne warsztaty samochodowe zajmujące się regeneracją turbosprężarek udzielają gwarancji na wszystkie zregenerowane urządzenia.