Nie ulega wątpliwości, że odpowiednio dobrany olej ma ogromny wpływ na ogólną żywotność jednostki napędowej. W tym przypadku zdecydowanie warto postawić na produkty z najwyższej półki, ponieważ jedynie one są w stanie ochronić podzespoły silnika przed wpływem ogromnych temperatur oraz siły tarcia. Co zatem warto wiedzieć o olejach silnikowych i które z nich sprawdzą się najlepiej w jednostkach wysokoprężnych?

Z czego składa się olej silnikowy?

Oleje silnikowe można zasadniczo podzielić na 3 najważniejsze kategorie. Na podstawie składu chemicznego struktury molekularnej wyróżnia się oleje mineralne, uznawane już za technologię przestarzałą i mało wydajną, oleje półsyntetyczne, stosowane obecnie bardzo często, a także oleje syntetyczne – stanowiące rozwiązanie najnowocześniejsze.

Zdecydowaną większość składu olejów silnikowych stanowi tzw. baza olejowa, która pierwotnie produkowana była z uszlachetnionych destylatów ropy naftowej. Wraz ze zdominowaniem rynku przez oleje półsyntetyczne zaczęła się ona składać z mieszanki destylatów ropy naftowej i produktów syntezy chemicznej, co znacząco pozwoliło wydłużyć okres pomiędzy obowiązkową wymianą oleju na nowy. Dynamiczny rozwój technologii w branży petrochemicznej sprawił, że w przypadku olejów syntetycznych baza olejowa jest w całości wynikiem syntezy chemicznej.

Poza bazą olejową w skład gotowego produktu wchodzą także regulatory lepkości, które paradoksalnie mają mało wspólnego z gęstością. Lepkość to parametr określający zachowanie oleju w danej temperaturze. Dzięki niemu olej zachowuje się tak samo stabilnie zarówno w wysokiej, jak i niskiej temperaturze. Co jeszcze warto wiedzieć?

Jakie oleje sprawdzą się najlepiej w silnikach Diesla?

Warto zacząć od tego, że zdecydowana większość produkowanych współcześnie olejów może być wykorzystywana zarówno w silnikach benzynowych, jak i jednostkach Diesla starszego typu. Mowa tutaj przede wszystkim o silnikach, które nie zostały wyposażone w systemy Common Rail. Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku konstrukcji nowych. Ich wydajna i bezawaryjna praca wymaga dobrych jakościowo olejów syntetycznych, które są odpowiednie dla aut z turbosprężarkami.

Dobór oleju uzależniony jest również od układu oczyszczania spalin. Jeżeli na wyposażeniu samochodu znajduje się filtr cząstek stałych, to powinno postawić się na oleje niskopopiołowe oznaczone symbolami C1, C2, C3, C4 wg klasyfikacji ACEA.

W razie wątpliwości co do tego, który olej wybrać, zdecydowanie warto zasięgnąć porady specjalistów z firmy Auto-Moto Części, którzy pomogą w podjęciu najlepszej dla jednostki napędowej decyzji. Wszyscy zainteresowani mogą liczyć tutaj nie tylko na atrakcyjne ceny części zamiennych i eksploatacyjnych do samochodów oraz motocykli, ale także miłą atmosferę współpracy.