Choć najczęściej stanowią element niewidoczny dla kierowcy, to pozostają istotną częścią samochodowego wyposażenia. Mowa o linkach i cięgnach, które umożliwiają m.in. opuszczanie i podnoszenie szyb, otwieranie poszczególnych drzwi, klapy bagażnika czy maski w aucie osobowym. Cienkie podzespoły powinny być jednocześnie trwałe i dość elastyczne. Co jeszcze wyróżnia linki i cięgna do samochodów i jakie są ich rodzaje?

Typy linek i cięgien wykorzystywanych w autach

Jedną z najważniejszych linek w samochodzie jest ta, która odpowiada za skuteczne uruchomienie hamulca ręcznego. Jednocześnie jest to element bardzo często ulegający uszkodzeniu ze względu na niewłaściwą jego eksploatację. Zbyt mocne zaciągnięcie dźwigni hamulca może spowodować zerwanie linki i konieczność jej wymiany, a nieużywanie hamulca ręcznego w celu „oszczędności” może doprowadzić do skorodowania linki wewnątrz pancerza i jej zatarcie. Za pomocą cienkiego cięgna łączy się również z podzespołami układu napędowego pedały gazu czy sprzęgła. Istotne są też linki napędu prędkościomierza oraz obrotomierza, a także odpowiednio elastyczne linki umożliwiające sprawne działanie podnośników szyb bocznych.

W samochodach osobowych znajdziemy także linki ciągnąco-pchające. W takiej technologii funkcjonują m.in. cięgna odpowiadające za zmianę biegów. Siła przenoszona w obu kierunkach wymusza na producentach zastosowanie specjalistycznych i trwałych materiałów do produkcji tego typu linek. Zdaje sobie z tego sprawę firma „Piast" Jarosław Rynduch, oferując klientom wyłącznie bardzo wytrzymałe wyroby. W autach osobowych używane są też cięgna z drutu sprężynowego. Dają one możliwość łatwego otwierania klapy bagażnika czy maski pojazdu.

Czym powinna wyróżniać się wysokiej jakości linka samochodowa?

Linki samochodowe są podzespołami narażonymi na trudne warunki eksploatacji. Ciągnąc lub pchając konkretne elementy samochodu osobowego przenoszą one nierzadko spore obciążenia, są również narażone na pracę w zmiennych warunkach atmosferycznych oraz zmiennych temperaturach. Z tego względu ich kluczowym parametrem jest trwałość. Wykorzystywany w produkcji cięgien i linek samochodowych drut musi być zabezpieczony antykorozyjnie, a na wypadek tarcia spowodowanego kontaktem z innymi powierzchniami linka osłonięta jest odpowiednim pancerzem. W linkach zmiany biegów stosuje się np. pancerze zbrojone wzdłużnie.

Ze względu na konieczność umieszczenia wspomnianych elementów w miejscach o ograniczonej przestrzeni, podzespoły te w samochodach osobowych wyróżniają się także elastycznością. Jest to szczególnie widoczne w przypadku linek napędu prędkościomierza i obrotomierza. Przenoszą one moment obrotowy i nieustannie pracują, dlatego przy ich produkcji używa się wałka giętkiego. Poszczególne fragmenty linek i cięgien samochodowych muszą jednak niekiedy zachować sztywność. Ich części zabezpiecza się w takiej sytuacji metalowymi pancerzami powlekanymi tworzywem uniemożliwiającymi odginanie się linki bądź cięgna.