Koło dwumasowe to element, który najczęściej spotkać można w wysokoprężnych silnikach Diesla. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań wynikających z pracy jednostki napędowej. Komponent ten poddawany jest znaczącym obciążeniom eksploatacyjnym podczas każdej trasy. Wraz z przebiegiem właściwości techniczne ulegają wyraźnemu osłabieniu, a jego działanie przestaje być skuteczne. Awarię tzw. dwumasu można rozpoznać jednak po dość charakterystycznych objawach. Jakich konkretnie?

Co powinno zwrócić uwagę kierowcy?


Wyeksploatowane lub kończące swój żywot koło dwumasowe z pewnością da o sobie znać. Zarówno sami kierowcy, jak i specjaliści z branży motoryzacyjnej są zgodni co do tego, że najczęściej spotykanym w tym przypadku objawem, są wyraźnie zwiększone drgania silnika, które w skrajnych przypadkach mogą być odczuwalne nawet wewnątrz kabiny. Zjawisko to wyjątkowo daje się we znaki podczas postoju na biegu jałowym, czyli np. w korku.

Sytuacji absolutnie nie powinno się bagatelizować, ponieważ mocno drgająca jednostka napędowa przyczynia się do szybszego zużycia pozostałych komponentów takich jak m.in. poduszki silnika. O awarii koła dwumasowego świadczy również charakterystyczne szarpanie, z jakim można spotkać się zarówno podczas uruchamiania, jak i gaszenia silnika. Kierowcy donoszą także o metalicznych stukach pojawiających się podczas dynamicznego przyspieszania oraz o problemach z płynną zmianą biegów. Jak zatem skutecznie poradzić sobie z problemem?

Czy koło dwumasowe można naprawić?


Niestety – zamachowe koła dwumasowe nie należą do rodziny części samochodowych, które doskonale poddają się procesowi regeneracji. Za niezbyt dobry pomysł należy również uznać kupno elementu używanego. Przy takim obrocie sprawy właściciel samochodu nigdy nie ma pewności, czy kupiona z rynku wtórnego część ma za sobą kilkadziesiąt czy też kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Jedynym wyjściem z sytuacji staje się zakup nowego komponentu, co z pewnością będzie dość odczuwalne finansowo. Dlaczego? Po pierwsze samo koło dwumasowe kosztuje przynajmniej kilkaset złotych, choć można spotkać się z modelami nawet za kilka tysięcy. Pod drugie zaś, wymianę koła dwumasowego trzeba przeprowadzić równolegle z wymianą sprzęgła, co de facto podwaja wydatki.

Nie jest to również zadanie, które można podjąć się samodzielnie, ponieważ konieczność zdemontowania skrzyni biegów ma prawo przerosnąć nawet największych fanów motoryzacji. Dlatego też, aby nie narażać się na zupełnie niepotrzebne w tym przypadku nerwy i dokonać naprawy raz, a porządnie, warto skorzystać z usług najbardziej doświadczonych mechaników. Specjaliści z firmy Adar Mechanika Pojazdowa gwarantują swoim klientom indywidualne podejście do każdego zlecenia. Specjaliści pracują wyłącznie z częściami pochodzącymi od najlepszych światowych producentów. Pozwala to na zachowanie najwyższej jakości obsługi.