Transport to jeden z obszarów usług kluczowych dla funkcjonowania w dzisiejszym świecie. Bez usług tego typu trudno wyobrazić sobie rozwój handlu. Transport można podzielić na kilka obszarów. Do nich należy m.in. transport samochodowy (lądowy), samolotowy, a także morski. W transporcie morski wykorzystuje się przede wszystkim specjalne kontenery, w których znajdują się przewożone towary. Jakie są rodzaje morskich kontenerów?

Charakterystyka uniwersalnego kontenera i skrzyni z otwartym dachem

W transporcie morskim używa się rozmaitych kontenerów do przewożenia ładunków. Pierwszą grupę tworzą kontenery uniwersalne. Można w nich przewozić wszystkie ładunki drobnicowe, aczkolwiek po ich modyfikacji używa się ich również do przewożenia towarów niezapakowanych, w tym ładunków sypkich i ciekłych. Sypkie produkty transportuje się w big bagach, które ładowane są pneumatycznie. Big bag wypełnia wnętrze kontenera. Z kolei do rozładunku używa się urządzenia pneumatycznego albo kontenerowej naczepy wywrotki. Ciecze przewozi się w tzw. flexitankach. Dzięki temu koszty transportu są tańsze w porównaniu do kontenerów cystern. Jednak we flexitankach można przewozić wyłącznie neutralne substancje płynne.

Kolejnym typem są kontenery morskie z otwartym dachem. Jak informuje specjalista z branży transportu morskiego z firmy Top-Trans z Topołowy w województwie mazowieckim, używa się ich przede wszystkim do przewozu towarów o niestandardowych wymiarach lub ładowanych od góry (np. z braku innej możliwości załadunku). W takich kontenerach podłoga i ściany mają mocujące uchwyty, natomiast dach często okrywany jest plandeką odporną na działanie wody. Niektóre kontenery mają dachy stalowe (hard top), a ich otwór drzwiowy wyróżnia się demontowaną belką górną. Jeżeli przewożone są ładunki wyższe od kontenera, dach można zdjąć i umieścić we wnętrzu. W transporcie morskim używa się też kontenerów całkowicie pozbawionych dachów (open top), które nierzadko wykorzystywane są do przewożenia ładunków sypkich.

Czym wyróżniają się kontener platforma i cysterna?

W morskim transporcie korzysta się też z kontenerów typu platforma. Przeznaczone są one do przewożenia towarów o dużych gabarytach i wadze. Kontener platforma o długości 40 stóp umożliwia transportowanie ładunku o masie blisko 40 ton. Takie skrzynie transportowe mają wytrzymałą podłogę, która odznacza się odpornością na duże naciski punktowe. Platformowych kontenerów zwykle używa się w transporcie port-port. W konstrukcji kontenerów typu platforma możemy zauważyć uchwyty mocujące na podłodze i bocznych belkach. Jednak ze względu na charakterystykę ładunków wyróżniają się one podwyższoną wytrzymałością.

Transport morski wymaga też korzystania z kontenerów typu cysterna. Tym mianem określa się kontenery zbiornikowe stosowane do przewozu substancji płynnych, w tym chemikaliów oraz pitnych cieczy. Rama zbiornika tego typu jest taka sama jak w kontenerze uniwersalnym, aczkolwiek całe urządzenia ma dodatkowe oprzyrządowanie. Kontener cysterna musi spełniać wymagania IMDG. Jako ciekawostkę można dodać, iż takie zbiorniki zwykle wypełniane są w co najmniej 80%. W ten sposób zmniejsza się ryzyko gwałtownego falowania ładunku w trakcie transportu. Poza tym maksymalne napełnienie kontenera to 95%.