Właściwa organizacja ruchu drogowego to podstawowy warunek bezpieczeństwa zarówno pieszych, jak i kierowców. Intensywny rozwój infrastruktury, choć potrzebny, wiąże się jednak z pewnymi utrudnieniami na drodze. Prowadzenie robót wymaga zastosowania tymczasowej organizacji ruchu, ta natomiast musi być zgodna z właściwymi rozporządzeniami Ministra Infrastruktury. Poznaj wymagania, jakie musi spełnić oznakowanie drogowe.

Projekt tymczasowej organizacji ruchu

Osobą odpowiedzialną za realizację tymczasowej organizacji ruchu drogowego jest wykonawca robót budowlanych na danym odcinku. Może on ją wprowadzić jedynie na podstawie projektu złożonego i zaakceptowanego przez właściwy oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt ten musi przy tym zawierać:

  • opis techniczny charakterystyki drogi i ruchu na drodze;
  • opis zagrożeń lub utrudnień;
  • opis robót planowanych dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu;
  • plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem drogi czy dróg, których dotyczy projekt;
  • plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000 zawierający lokalizację istniejącego, projektowanego i usuwanego oznakowania drogowego, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz geometrię drogi;
  • zestawienie projektowanego oznakowania poziomego i pionowego;
  • przewidywany termin wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu, przywrócenia stałej organizacji ruchu i wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu;
  • program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi;
  • zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji.

Bez któregoś z wymienionych elementów projekt zostanie odesłany do wykonawcy w celu wprowadzenia poprawek.

Wymagania wobec znaków drogowych

Oznakowanie pionowe użyte w czasowej organizacji ruchu drogowego musi być równej jakości, co oznakowanie istniejące. Używane są tu znaki drogowe z kategorii D, czyli dużej, a lica znaków powinny spełniać parametry folii odblaskowej typu 2. Krawędzie tablic są natomiast wyokrąglone i podwójnie zaginane na całym obwodzie. Przygotowaniem lub wypożyczeniem odpowiedniego oznakowania na potrzeby tymczasowej organizacji ruchu zajmie się firma Zod-Mark, specjalizująca się w tego rodzaju zadaniach. Pamiętać jednak należy, że niedopuszczalne jest zaklejanie istniejącego oznakowania drogowskazowego materiałami, które mogą uszkodzić oznakowania. W przypadku uszkodzenia go obowiązkiem wykonawcy jest wymienić znaki drogowe.

Znaki użyte w czasowej organizacji ruchu muszą być zgodne z wytycznymi zawartymi w przepisach oraz być w stanie technicznym, który pozwala zachować parametry wyznaczone tymi regulacjami. Również kompletne oznakowanie poziome musi być wprowadzane w miejscach tymczasowej organizacji ruchu zgodnie z przepisami. Niedozwolone jest stosowanie oznakowania malowanego na warstwie ścieralnej, musi ono zostać wykonane za pomocą taśm przyklejanych, które można całkowicie usunąć po zakończeniu robót. Ponadto odpowiedniego oznakowania wymagają również pojazdy wykonujące prace na drodze. Oznakowanie to obejmować powinno tablice zamykające U-26a, lampy wczesnego ostrzegania, lampy wysyłające błyskowy sygnał ostrzegawczy i lampy zespolone nadające sygnały świetlne błyskowe barwy żółtej.