Jak wiadomo, żywność należy do takiego rodzaju produktów, które stosunkowo szybko się psują i właśnie dlatego do ich przewozu wykorzystuje się najczęściej specjalnie przystosowane do tego samochody transportowe wyposażone w nadwozia chłodnicze. Poznajmy zatem rodzaje tych nadwozi a także inne aspekty dotyczące samochodów przeznaczonych do transportu żywności lub innych materiałów łatwo psujących się lub wymagających transportu w specjalnych warunkach.

 

Przewóz żywności w aspekcie prawnym

 

Wszystkie wymogi dotyczące transportu żywności reguluje tak zwana umowa ATP, czyli utworzone 1 września 1970 roku w Genewie a podpisane czternaście lat później (w roku 1984 roku) przez dwadzieścia sześć państw międzynarodowe porozumienie dotyczące głównie tego, w jakich warunkach powinna być przewożona szybko psująca się żywność zarówno w transporcie krajowym jak i międzynarodowym (drogą samochodową oraz morską).

 

Rodzaje nadwozi chłodniczych w samochodach dostawczych

 

Zgodnie z zapisami umowy ATP wyróżnić możemy kilka grup różnego typu nadwozi chłodniczych w samochodach, a należą do nich:


  • Izoterma - Jest to typ nadwozia, którego konstrukcja izotermiczna zbudowana jest najczęściej z pianki poliuretanowej, która znajduje się na wszystkich podstawowych elementach wnętrza, czyli zarówno na drzwiach, suficie jak i podłodze i ścianach. Pojazdy wyposażone w zabudowę izotermiczną nie posiadają agregatów chłodzących, zaś zakres temperatur w nich wynosi zazwyczaj od 0 stopni Celsjusza wzwyż, zaś sama izoterma dzielić się może na normalną oraz wzmocnioną.

 

  • Chłodnia - Tego typu nadwozie posiada podobnie jak w przypadku izotermy wnętrze z izolacją termiczną, jednakże tutaj jest ono chłodzone mechanicznie przy pomocy specjalnie przeznaczonego do tego urządzenia. Wśród tego rodzaju nadwozi wyróżnić możemy kilka klas, czyli takie jak: Klasa A w której zakres temperatur wynosi od 0 do +12 stopni Celsjusza, Klasa B gdzie mamy do czynienia z temperaturą od -10 do +12 stopni Celsjusza, Klasa C od -20 do +12 stopni Celsjusza, Klasa D w której temperatura wynosi 0 stopni Celsjusza a także klasa E z temperaturą od -10 do -20 stopni Celsjusza oraz Klasa F gdzie temperatura wynosi co najmniej -20 stopni Celsjusza.

 

  • Lodownia (Mroźnia) - Ten rodzaj nadwozia również jest izolowany termicznie, jednak w tym przypadku temperatura w jego wnętrzu może być obniżana przy pomocy lodu, skroplonych gazów bądź specjalnie wytwarzanych płyt eutektycznych. W przypadku tego typu nadwozia również mamy jego kilka klas takich jak: Klasa A w której temperatura wynosi mniej więcej +7 stopni Celsjusza, Klasa B gdzie temperatura sięga -10 stopni Celsjusza oraz Klasa C z temperaturą -20 stopni Celsjusza i Klasa D gdzie temperatura wynosi 0 stopni Celsjusza.

Warto również zauważyć, że nadwozia chłodzące stosowane są nie tylko w transporcie żywności ale często również leków, które wymagają przechowywania w takich właśnie warunkach.

 

Skąd wziąć nadwozie chłodnicze?

 

Budową wysokiej klasy nadwozi chłodniczych w samochodach dostawczych zajmuje się między innymi posiadająca bogate doświadczenie a także wiele certyfikatów świadczących o profesjonalizmie firma Thermo Cars.