Decyzja o zakupie ogumienia nigdy nie jest dla kierowców łatwa. Czasami wolimy poczekać jeszcze kilka tygodni, lub zdecydować się na naprawę. Niestety usterki w obrębie opon, mogą nawet doprowadzić do poważnych zdarzeń drogowych. W niektórych sytuacjach należy zatem ogumienie natychmiastowo wymienić. Jeśli chodzi zaś o żywotność opon, bez uszkodzeń, dla klas premium może to być nawet okres 3 lat. W przypadku kupowania wyrobów klasy standardowej z najprostszymi bieżnikami, wymiana czeka nas nawet, co 1,5 roku!

Uszkodzenia opon

Nie tylko przebicie opony jest wyznacznikiem tego, że powinniśmy kupić nową oponę. Wielu wulkanizatorów zwraca również uwagę na wiele innych czynników, które wielokrotnie nie są na pierwszy rzut oka zauważalne, a mogą wpływać na komfort, bezpieczeństwo i płynność jazdy. Mowa przede wszystkim o nierównomiernym zużyciu, lub przetarciu ogumienia, a także o zużyciu bieżnika. Warto pamiętać o tym, że różnica pomiędzy głębokością głównych kanałów/rowków dwóch opon zamontowanych na jednej osi nie może przekraczać 5 mm, a poziom 1,6 mm właśnie głębokości bieżnika to najniższy dopuszczalny do ruchu drogowego poziom. Pamiętaj zatem, że jazda na uszkodzonych oponach to nie tylko większe spalanie, wyższy stopień eksploatacji hamulców i układu kierowniczego, a także obniżone bezpieczeństwo, ale również widmo mandatu podczas drogowej policyjnej kontroli.

Cenna wskazówka! Każdemu kierowcy zaleca się, aby raz w miesiącu sprawdzał stan opony swojego auta. Co kilka miesięcy, powinien zaś udawać się do wyspecjalizowanego wulkanizatora – polecany jest zakład Ireneusza Strzeszewskiego – aby określić ciśnienie opon, głębokość bieżnika, a także poziom różnych uszkodzeń, m.in. tych bocznych.

Wymiana opon wedle ich wieku

Jeśli Twoje opony przetrwały nawet dwa lata bez nadmiernego zużycia bieżnika, czy bez wystąpienia innych usterek, nie oznacza to jednak tego, że nie powinno się ich wymienić. Wielokrotnie w ich strukturach mogą pojawić się mikroskopijne rozerwania, czy ogólnie osłabiona konstrukcja tworzywa, mogąca w każdej chwili spowodować poważniejsze zdarzenie – np. pęknięcie opony przy dużej prędkości podczas jazdy. Rekomenduje się zatem wymieniać opony zimowe i letnie, nawet po 4 sezonach. Pamiętać przy tym należy również o unikaniu wykorzystywania opon całorocznych. Nigdy nie będą one tak skuteczne w warunkach zimowych, co ogumienie zimowe, a także przy wysokich upałach, jak opony letnie. Różne analizy wykazują, że w obu przypadkach, droga hamowania na oponach całorocznych, może być nawet wydłużona przy prędkości 80 km/h o kilka/kilkanaście metrów!