Dzięki prawidłowo działającemu sprzęgle w pojeździe można bezproblemowo ruszać z miejsca i zmieniać biegi. Jego rolą jest bowiem łączenie i rozłączanie napędu ze skrzynią biegów. Z upływem czasu poszczególne elementy składowe komponentu ulegają zużyciu. Szybsza eksploatacja jest również możliwa na skutek nieprawidłowego lub agresywnego stylu jazdy. Opisane poniżej symptomy powinny skłonić kierowcę do odwiedzenia dobrego mechanika samochodowego.

Objawy zużytego sprzęgła

Najczęstsza oznaka awarii tego elementu jest tak zwane ślizganie się sprzęgła, które charakteryzuje się nagłym wzrostem obrotów silnika, ale jednoczesnym brakiem przyspieszenie pojazdu. Bardzo często takie okoliczności poprzedza sytuacja, w której konieczne jest całkowite zwolnienie sprzęgła przy włączonym biegu, aby samochód mógł ruszyć z miejsca. Również nieprzyjemny zapach w kabinie kierowcy może świadczyć o awarii komponentu i jego spaleniu. Wszystkie wymienione symptomy wynikają zazwyczaj ze zużytej okładziny tarczy, a to rodzi bezsprzecznie konieczność wymiany sprzęgła w pojeździe.

Inne powody, które powinny skłonić właściciela pojazdu do odwiedzenia warsztatu mechanicznego to na przykład zgrzytanie w czasie zmiany biegów, szarpanie przy ruszaniu z miejsca, jak również słyszalne szumy dobiegające ze skrzyni biegów przy wolnych obrotach silnika, które ustają po wciśnięciu sprzęgła. Ponadto w celu włączenia biegu nie powinna zaistnieć konieczność podwójnego wciśnięcia sprzęgła.

Konieczność wymiany elementu

Wszystkie wymienione powyżej objawy powinny mieć miejsce dopiero po tym, gdy samochód osiągnie przebieg mieszczący się w przedziale 120 – 200 tysięcy kilometrów. Niemniej jednak takie prognozy sprawdzają się z reguły przy prawidłowo eksploatowanym komponencie. W przeciwnym razie zakwalifikowanie sprzęgła do wymiany nastąpi dużo wcześniej. Niezależnie od przypadku należy wybrać dobrego mechanika, na przykład warsztat Diesel Serwis w Poznaniu. W żadnym razie nie można odwlekać naprawy w czasie, gdyż poruszanie się z niesprawnym komponentem w efekcie skutecznie uniemożliwi nam dalszą jazdę w trakcie podróży. Z reguły podczas wymiany sprzęgła montuje się nowe wszystkie jego podstawowe elementy, czyli tarczę, łożyska oraz docisk. Tak kompleksowa naprawa zapewni bezproblemową jazdę przez długi czas.

Poprawne użytkowanie sprzęgła

Gwarancją na przedłużenie żywotności elementu jest spokojne ruszanie samochodem z miejsca bez zaciągniętego hamulca ręcznego i miarowe dodawanie gazu. Należy unikać gwałtownych przyspieszeń oraz startu z wyższych biegów niż pierwszy. Podczas jazdy stopa powinna znajdować się obok pedału sprzęgła, a nie opierać się na nim, gdyż ma to wpływ na powstawanie luzów w łożysku. Wskazane jest także wciskanie pedału do samego końca, zarówno przy uruchamianiu auta, jak i zmianie biegu, a następnie jego równomierne puszczanie w taki sposób, aby unikać szarpania. Negatywny wpływ na żywotność sprzęgła ma także holowanie zbyt ciężkiej przyczepy. Przestrzeganie tych kilku zasad pozwoli uniknąć wcześniejszej niż to konieczne wizyty w warsztacie samochodowym.