Liczba samochodów na drogach w ostatnich latach regularnie wzrasta, a jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, tylko na polskich drogach, możemy znaleźć już blisko 30 milionów pojazdów silnikowych. Dlaczego warto zadbać o to, aby zawieszenie naszego samochodu było w dobrym stanie i regularnie wymieniać zużyte resory i sprężyny? Warto przeczytać.

Czym jest układ zawieszenia w samochodzie?

Układ zawieszenia jest jednym z najistotniejszych elementów konstrukcji samochodu, a jego głównym celem jest łączenie kół z resztą pojazdu. Zapewnia nam nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczną jazdę. Zawieszenie możemy podzielić na trzy podstawowe części:

  • elementy prowadzące koło, czyli: wahacz, drążek poprzeczny i wzdłużny
  • elementy resorujące, czyli:  sprężyna śrubowa i resor piórowy
  • elementy tłumiące, czyli amortyzator

Ten układ należy do tych części samochodu, które zużywają się powoli, co grozi tym, że możemy mieć problem, aby w odpowiednim momencie wyłapać jego usterkę i zdążyć z wymianą części na czas. Na europejskich drogach takie awarie najczęściej zdarzają się po wpadnięciu któregoś z kół w głęboką dziurę znajdującą się w jezdni.

Wymiana czy regeneracja?

Wymiana resorów i sprężyn do samochodów nie należy do zadań trudnych, jeśli jesteśmy wyposażeni w odpowiednie narzędzia i posiadamy trochę wprawy. W przypadku gdy nigdy nie mieliśmy do czynienia z taką wymianą, bądź nasz zasób narzędzi jest niewielki, bezpieczniej będzie zlecić to zadanie profesjonalistom.

Regeneracja nie zawsze będzie opłacalnym rozwiązaniem. W przypadku bardzo dużych odkształceń sprężyny najlepiej zastąpić nowymi. Natomiast jeśli chodzi o resory, to sprawa wygląda zupełnie inaczej – tutaj opłacalnym wyjściem jest właśnie regeneracja, która może być nawet trzykrotnie tańsza niż wymiana elementu na nowy.

Czy sprężyny należy wymieniać parami?

W przypadku sprężyn wymiany powinno przeprowadzać się parami. Jak mówią specjaliści z hurtowni motoryzacyjnej Auto-Mot wymiana tylko jednej sprężyny jest niedozwolona. Spowodowałoby to krzywe ułożenie samochodu. Dodatkowo warto pamiętać, że świeżo wymieniona sprężyna charakteryzuje się większą twardością i pracuje w inny sposób niż stara.

Warto mieć na uwadze, że taka wymiana powinna zostać rutynowo przeprowadzona po przejechaniu przez samochód 200 tys. kilometrów, a także w momencie pęknięcia jednej ze sprężyn. Taka usterka na pewno zostanie szybko zauważona, ponieważ charakteryzuje się głośnym brzdękaniem podczas skręcania, a także stukaniem podczas hamowania.