Sprawność układu hamulcowego bezsprzecznie decyduje o bezpiecznej jeździe. Trzeba regularnie dbać o funkcjonowanie poszczególnych jego elementów, a w tym także klocków hamulcowych. To części, które ulegają stopniowemu zużyciu, dlatego po pewnym czasie muszą być wymienione. Istotną rolę odgrywa także ich późniejsza eksploatacja po wizycie w warsztacie. Jak często trzeba montować nowe komponenty i jak zadbać o ich poprawne działanie?

Od czego zależy żywotność klocków?

Na częstotliwość wymiany komponentów wpływa kilka czynników. Przede wszystkim ich jakość, ale również liczba przejechanych kilometrów, styl jazdy. Te dwa ostatnie parametry ściśle się ze sobą wiążą. Na ogół przyjmuje się, że w autach, które poruszają się głównie po mieście, klocki trzeba wymieniać co około 30 tysięcy kilometrów, natomiast eksploatacja pojazdu na dłuższych trasach zwiększa ich żywotność do mniej więcej 60 tysięcy kilometrów. Ponadto o konieczność zakupu nowych części zamiennych, na przykład w sklepie motoryzacyjnym Samli w Rumi, informuje świecąca się kontrolka czujników zużycia. Grubość klocków nie powinna być bowiem mniejsza niż 1,5 mm. Warto również wspomnieć, że detale będzie trzeba wymienić szybciej, jeśli nierzadko zdarza nam się między innymi:

  • gwałtowne hamowanie,

  • przeciążanie pojazdu,

  • wciskanie w jednym momencie pedałów gazu oraz hamulca;

  • jazda po drogach o sporym pochyleniu.



Jakie są częste usterki komponentów?

Oczywiście, jak każdy inny element podzespołu, tak również i klocki hamulcowe mogą poza naturalnym zużyciem ulec awarii. W takiej sytuacji także trzeba poddać je wymianie. Ich prawidłowe funkcjonowanie przekłada się bowiem na bezpieczeństwo jazdy – kontrolę nad pojazdem. Do najpowszechniejszych problemów można zaliczyć ich zalanie na skutek wyciekającego płynu hamulcowego lub też przegrzanie. Usterki w postaci nierównomiernego lub nietypowego zużycia detali mogą także być spowodowane zabrudzeniem miejsca ich osadzenia, błędami montażowymi lub uszkodzeniem innych części układu hamulcowego. Do warsztatu z pewnością należy się udać, gdy jakość hamowania znacznie spadnie, co oznacza wydłużenie drogi zatrzymania pojazdu. Auto podczas takiego manewru może być też ściągane na boki. Dodatkowo da się usłyszeć głośne, nieprzyjemne dźwięki w postaci pisku.

O czym pamiętać po wymianie klocków?

Omawiane części samochodowe wymagają czasu, aby zaczęły działać płynnie. Jeszcze w warsztacie, przed uruchomieniem pojazdu należy kilkukrotnie wcisnąć pedał hamulca, aby tłoczek mógł dopasować się do klocków. Nie oznacza to jednak jeszcze możliwości wyruszenia w długą podróż. Pierwszy etap eksploatacji nowych komponentów powinien przebiegać w trakcie jazdy po mieście. Trzeba przy tym unikać gwałtownego hamowania i jazdy z dużym obciążeniem. Każde kolejne wciśnięcie hamulca pozwala zwiększyć powierzchnię styku klocka hamulcowego z tarczą, a tym samym rośnie efektywność zatrzymywania auta. Przyjmuje się, że na pełne dotarcie elementów potrzeba około 300 kilometrów.