Szyby są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu, a ich jakość jest ogromnie ważna dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Szyby autobusowe, ze względu na duży rozmiar, naprężenia, którym są poddawane i ryzyko uszkodzeń mechanicznych, wymagają naprawy i wymiany częściej, niż szyby w samochodach osobowych. Kiedy je wymienić i jak wygląda ten proces?

W którym momencie należy wymienić szybę?

Jak mówi nam właściciel firmy Maj-Glass wymiana szyby jest ostatecznością, której wielu właścicieli przedsiębiorstw chce uniknąć. W rzeczywistości jednak nie można pozwolić na to, aby były one słabej jakości, uszkodzone czy mocno zarysowane. Dlaczego? Ponieważ negatywnie to wpływa na jakość jazdy. Autobusy są pojazdami, które są z reguły użytkowanie w transporcie publicznym, więc ryzyko jest spore. Mocno porysowana lub nadpęknięta szyba będzie dalej pękać w trakcie użytkowania. Prowadzi to do sytuacji, w których może całkowicie pęknąć podczas jazdy.

Kiedy szyby w autobusie są mocno porysowane, to zmniejsza się też widoczność, a jak wiadomo, jest ona bardzo ważna w trakcie jazdy. Szczególnie podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych, może być naprawdę groźna. Wymiana szyby jest więc ważnym elementem dbania o jakość i bezpieczeństwo podróży.

Warto wiedzieć, że w niektórych przypadkach możliwe jest poddanie szyby regeneracji. W trakcie tego zabiegu szyba jest lekko szlifowana przy użyciu coraz drobniejszego papieru ściernego, a na koniec jest polerowana. W ten sposób można usunąć zarysowania i pozbyć się niewielkich uszkodzeń z powierzchni.

Jak wygląda wymiana szyb autobusowych?

Wymiana szyb autobusowych wygląda podobnie, jak w samochodzie osobowym, chociaż jest to trudniejsze zadanie ze względu na gabaryty. Często wykonywana jest wymiana szyb z dojazdem, dzięki czemu właściciel autobusu nie musi dojeżdżać nim do serwisu wymiany szyb.

Pierwszym krokiem wymiany jest usunięcie wycieraczek i innych elementów, a następnie szyba jest wycinana z ramy, używa się do tego specjalnego nożyka. Przy pomocy przyssawek usuwa się ją, oczyszcza ramę z resztek kleju, a następnie nakłada się jego nową porcję. W tym czasie możliwe jest też przeprowadzenie drobnych prac naprawczych, na przykład powstałych w wyniku korozji uszkodzeń wokół szyby.

Proces dopasowania nowego modelu wymaga dużej precyzji i dokładności. Konsekwencją niepoprawnej wymiany może być na przykład pojawianie się przecieków, nieszczelności w trakcie jazdy, świszczenie czy też pęknięcie nowej szyby!