Każda awaria auta wymaga wymiany podzespołów. Nic też dziwnego, że właściciel samochodu chciałby jak najszybciej naprawić usterki. Dlatego też tak ważny jest dobór wysokiej jakości elementów samochodowych. Jakie są zatem rodzaje modułów? Czy istnieją kategorie, które pozwalają sprawdzić, czy komponenty są zgodne z przyjętymi normami jakości? W jaki wreszcie sposób można ocenić ich jakość?

Jak są produkowane części samochodowe? 

Zarówno polskie, jak i światowe hurtownie części samochodowych zajmują się zlecaniem wytwarzania większości części do samochodów używanych przy pierwszej instalacji podwykonawcom. Moduły te są produkowane w zgodzie z wymaganiami producenta auta, a cały proces jest przez niego kontrolowany. Do firm tego rodzaju należą światowe koncerny samochodowe. Do auto części nieprefabrykowanych przez producentów pojazdów, wysyłanych do pierwszego zamontowania są np. elementy elektroniki, oświetlenia, zawieszeń czy oszkleń. Zaliczają się do nich także elementy systemu chłodzenia silnika, wytworzonego z plastiku wyposażenia, jak również ogumienie i tarcze koła. W większości przypadków pojazdy zawierają w większości komponenty wykonane przez zewnętrznych fabrykantów. Na pozostałe 20% składają się moduły pochodzące od wytwórcy pojazdu.

Główny podział części zamiennych

Polskie i zagraniczne sklepy z częściami samochodowymi produkują elementy zamienne, które można podzielić na dwie kategorie. Klasyfikacja ta obowiązuje od 2005 roku. Należą do nich oryginalne podzespoły,  oznaczane jako O (Originals) i Q (Quality). Oryginalne moduły zamienne określane jako „O” są wytwarzane i skatalogowane w zgodności z wyszczególnieniem twórcy auta. Z reguły mają logo producenta oraz podwykonawcy, jeśli zostały przez niego wytworzone. Opatruje się je także znakiem OE (Original Equipment) bądź OEM (Original Equipment Manufacturer). Rozpowszechniają je na ogół autoryzowane sieci firm produkujących pojazdy. Z kolei części samochodowe „Q” to oryginalne podzespoły, które nie posiadają logo producenckiego. Są jednak wytwarzane stosownie do specyfikacji. Oznaczone są jedynie logo podwykonawcy i tak też skatalogowane. Poza tym nie różnią się niczym szczególnym od oryginalnych modułów. Cechują się podobnymi parametrami, budową oraz jakością. Można je zakupić w prywatnych sieciach dystrybucyjnych twórców komponentów do samochodów bądź w zwykłych hurtowniach. Są także określane jako OES (Original Equipment Supplier).

Inne rodzaje części zamiennych

Ponadto wyróżnia się jeszcze tzw. porównywalne części zamienne oznakowane jako „P”. Odznaczają się porównywalną do oryginalnych komponentów lub jednakową jakością. Przeważnie składają się z dodatkowego poświadczenia jakości, przekazywanego przez właściwy organ – insytut badawczy. Znane są także pod nazwą „PC” i oznaczają moduły zgodne z oryginałem, zawierające potrzebny certyfikat europejski zrzeszenia Centro Zaragoza. Występują także jako moduły zwane „PT”. Wówczas posiadają europejską licencję stowarzyszenia Thatchan. Wielokrotnie można się również spotkać z określeniem „PT”. Są one w szczególności rekomendowane przez dostarczyciela z powodu adekwatnej do jakości ceny. Dodatkową kategorią, jaką można wydzielić, są komponenty określane jako „Z”, czyli zamienniki. Stanowią one pozostałe moduły, oznaczane także jako „ZJ”, jako wyjątkowo polecane przez dystrybutora. Inna nazwa na części samochodowe to komponenty alternatywne. Można się także spotkać z oznaczeniem AM – Aftermarket. Są to przeważnie zamienniki pochodzące z krajów Dalekiego Wschodu np. Chin, Wietnamu czy Indii.