Naprawa wgnieceń w karoserii to specyficzna usługa świadczona przez warsztaty samochodowe. Z reguły wgniecenia stanowią konsekwencje nieuważnego otwarcia drzwi lub wjechania w obiekt. Na szczęście, powstałe odpryski lakieru czy drobne wgniecenia można naprawić przy pomocy tzw. metody ,,na klej”, na której opiera się technologia PDR. W tym poradniku dowiesz się na czym ona polega.

Technologia PDR - usuwanie wgnieceń przy użyciu kleju

Technologia PDR, z angielskiego Paintless Dent Repair jest wykonywana przez doświadczonych blacharzy. Zastosowanie metody polega na usuwaniu wgnieceń na karoserii przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi. Technologia PDR nie wymaga demontażu pojazdu. Potocznie zwana metoda ,,na klej” wykorzystuje takie urządzenia jak:

  • puller,
  • dźwignia z nakładkami o różnych kształtach i rozmiarach,
  • dobijak,
  • pistolet na klej,
  • klej PDR.

Dodatkowo wykorzystuje się również inne przyrządy, umożliwiające precyzyjny serwis blacharski w kontekście naprawy wgnieceń w samochodzie. Jak wskazuje przedstawiciel Rob-Kar PDR Strefa Wgnieceń, aby poprawnie przeprowadzić naprawę karoserii technologią PDR konieczne jest dobre oświetlenie. Prawidłowa ekspozycja pozwala na precyzyjne przeprowadzenie czynności usuwania wgnieceń.

PDR - jak wygląda usuwanie wgnieceń?

W pierwszym kroku należy dokładnie oczyścić uszkodzone miejsce. Dzięki precyzyjnemu wykonaniu tej czynności możliwym będzie pokrycie nawierzchni specjalnym preparatem, który zapewni stabilność haczyka służącego do wyciągnięcia zagięcia. Do wykonania zadania poprawnie koniecznym jest wykorzystanie mocnej lampy, która umożliwia dokładne przyjrzenie się nawierzchni i wykrycie wszelkich uszkodzeń karoserii. Silna wiązka światła zapewnia zwiększa skuteczność naprawy powypadkowej. W kolejnym kroku dokonuje się podgrzewania kleju w pistolecie specjalnie do tego celu przeznaczonym. Wówczas specjalista może przenieść go na nakładkę i umieścić ją w miejscu zlokalizowanego odgniecenia. Następnie należy odczekać, aż klej wyschnie, a po tym czasie można zamontować do nakładki puller lub dźwignię. To właśnie ona jest odpowiedzialna za usuwanie wgnieceń w karoserii. Pozostałość kleju specjalista usuwa odpowiednim skrobakiem, stworzonym w taki sposób, by nie zarysować karoserii.

Metoda PDR - wady i zalety

Naprawa wgnieceń w samochodzie bez lakierowania przy wykorzystaniu technologii PDR stanowi doskonałą oszczędność, zarówno czasu jak i pieniędzy. W zależności od obszaru naprawy blacharskiej, realizacja metody ,,na klej” może trwać od 30 do kilku godzin. Jest to czas znacznie krótszy niż podczas napraw blacharskich wykorzystujących inne metody. Trudno jednak przyznać, iż metoda PDR nie posiada wad. Podstawową jest fakt, iż nie jest ona uniwersalnym sposobem na usuwanie wgnieceń na karoserii. Tą metodą można naprawić jedynie lakier, który nie został uszkodzony. Z tego tytułu, naprawę wgnieceń w samochodzie metodą ,,na klej” powinien zająć się fachowiec posiadający odpowiednie narzędzia. Przeprowadzenie procedury nie może bowiem doprowadzić do trwałego uszkodzenia lakieru. Ważnym jest więc, aby wybrać zaufany warsztat samochodowy cechujący się profesjonalizmem lub specjalistę, który zna się na swoim fachu.

 

Samodzielna lecz nie umiejętna realizacja masowania karoserii może skończyć się pogorszeniem pierwotnego stanu, a co za tym idzie - koniecznością inwestycji znacznej części pieniędzy na usługi naprawcze. Osoby, które chcą zdecydować się na naprawę wgnieceń metodą ,,na klej” powinny więc odpowiednio przygotować się do tego procesu lub wybrać odpowiedni warsztat samochodowy. Profesjonaliści wykonują usługę precyzyjnie i skutecznie, bez narażenia karoserii na kolejne uszkodzenia.