Najtańszym paliwem napędowym dla samochodów jest obecnie LPG. Jego cena jest znacznie niższa od kosztów, jakie trzeba miesięcznie ponosić na zakup benzyny czy też oleju napędowego. Tendencja ta ma się utrzymywać, a to powoduje, że w naszym kraju przybywa aut, które są zasilane właśnie na gaz. Czy tylko cena tego paliwa powoduje, że warto zastanowić się nad montażem odpowiedniej instalacji w pojeździe?

O instalacji LPG słów kilka

LPG to nic innego jak gaz płynny, który stanowi mieszaninę popularnego propanu oraz butanu. By samochód mógł poruszać się właśnie przy użyciu takiego paliwa, musi mieć stworzoną specjalną instalację. Z powodzeniem można ją zamontować w każdym modelu auta, niezależnie od jego rocznika, marki czy też konstrukcji. Podkreślić jednak należy to, że dzisiaj instalacje LPG występują w kilku różnych generacjach. Ich dobór dla konkretnego pojazdu odbywa się po wcześniejszych analizach technicznych. Najwyższą klasą instalacji jest obecnie piąta generacja, która oparta jest o wtrysk sekwencyjny gazu w fazie ciekłej. Jest to technika rewolucyjna, która odchodzi od wtryskiwania paliwa do zaworów ssących silnika w postaci lotnej. Dzięki temu zużycie gazu jest jeszcze bardziej ograniczone. Piąta generacja instalacji LPG jest również wyposażona w wysokiej klasy elektrozawory sprawniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Jeśli chodzi zaś o elementy układu LPG w samochodzie, większość typów podzespołów składa się z:

  • elektromagnetycznego zaworu odcinającego,
  • zbiornika LPG,
  • osprzętu zbiornika,
  • reduktora przepływu,
  • reduktora (parownika),
  • wlewu paliwa,
  • przewodów,
  • przełączników LPG.

Im wyższa generacja instalacji LPG, tym zaś więcej jej elementów połączonych ze sobą. Dokładną konstrukcję całego układu zawsze przed montażem objaśnia klientowi Zbigniew Kurek i jego mechanicy tworzący warsztat ZICAR.

Trzy zalety stosowania instalacji LPG

Zalet instalacji LPG jest naprawdę wiele. Przede wszystkim należy jednak wspomnieć o trzech z nich: oszczędności, proekologiczności oraz trwałości.

Jeśli chodzi o oszczędność, wystarczą proste kalkulacje kosztów miesięcznych benzyny, oleju napędowego oraz gazu. LPG wypada w tym zestawieniu nawet o połowę lepiej, pozwalając zoptymalizować budżet kierowcy na paliwo nawet o kilkaset złotych. Szczególnie zauważają to właściciele aut dostawczych, osoby podróżujące autostradami oraz trasami międzymiastowymi. Panuje bowiem ważna zasada: im dalej jeździsz, tym więcej oszczędzasz. Technologia LPG jest przy tym na tyle zaawansowana, iż w trakcie przejazdów w mieście – np. w korku – wystarczy przełączyć źródło zasilania silnika na benzynę czy ropę. Pomaga to w oszczędzaniu i szybkim zwróceniu inwestycji w instalację LPG – uśredniając, jest to czas kilkunastu miesięcy.

Z oszczędnością wiąże się też wyróżniona trwałość. LPG nie nadwyręża pracy silnika oraz innych jego podzespołów, a przy samochodach dieslowych eliminuje problem zapychającego się filtru DPF, który jest drogi w wypalaniu czy też wymianie. Wykorzystując instalację LPG, kierowca dba zatem o długą żywotność silnika oraz jego wysoką sprawność. Jest to m.in. wynik braku wyzwalania podczas spalania wielu toksyn – tu należy przejść do kolejnej zalety stosowania autogazu; mowa oczywiście o proekologiczności.

Użytkowanie aut na gaz pozwala znacznie zredukować emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Przede wszystkim obniżony jest poziom wyzwalania azotu oraz dwutlenku węgla. Unika się też specyficznego zapachu spalin oraz osiadania sadzy w układzie wydechowym. Korzyści uzyskuje zatem kierowca, jego auto oraz oczywiście środowisko naturalne. Jeśli nie stać Cię zatem na samochód elektryczny lub hybrydowy, a kierujesz się zasadami „eko”, koniecznie postaw na instalację LPG.