Nie ulega wątpliwości, że sprzęgło to zdecydowanie jeden z kluczowych mechanizmów auta, łączące napęd ze skrzynią biegów. Wraz z upływem czasu, bądź na skutek nieprawidłowego stylu jazdy, jego poszczególne elementy ulegają jednak zużyciu. Objawy awarii nie zawsze są łatwe do zauważenia. W licznych przypadkach zmiany postępują stopniowo, a kierowca dostosowuje siłę nacisku do sposobu prowadzenia samochodu. Jakie są główne symptomy usterki sprzęgła? Kiedy należy oddać pojazd do warsztatu? Na te wszystkie pytania odpowiemy w przygotowanym artykule.

Czym jest ślizgające się sprzęgło?

Jedną z najczęstszych awarii mechanizmu jest zjawisko poślizgu sprzęgła. Przejawia się one głównie brakiem przyśpieszenia samochodu przy wysokich obrotach, co kierowca odczuwa zwłaszcza, pokonując wzniesienie. Tego typu okoliczności zwykle też poprzedzają problemy z ruszaniem, kiedy to moc wytworzona przez silnik nie trafia do kół. Do głównych przyczyn ślizgania się sprzęgła należy zużycie okładzin ciernych, co jednak w większości przypadków jest procesem naturalnym, wynikającym z normalnej eksploatacji komponentu. Nadmiernie rozgrzanym okładzinom towarzyszy wówczas niezbyt przyjemny zapach, bardzo przypominający swąd palonych klocków hamulcowych. Kolejny powód nieprawidłowej pracy sprzęgła może wynikać z wycieku oleju z płynu hydraulicznego wysprzęglika centralnego bądź ze zużytego uszczelniacza wału korbowego. Również samo uszkodzenie układu wysprzęglania, który nie jest w stanie funkcjonować w pełnym zakresie, daje symptomy ślizgania się mechanizmu i to nawet przy niewciśniętym pedale.

Małe zmiany - duża awaria

Współczesne sprzęgła wyposaża się w komponenty, mające za zadanie zapewnić ich prawidłowe działanie nawet przy dużym zużyciu. Dlatego też stopniowa degradacja mechanizmu jest prawie niezauważalna, a kierowcy niejako instynktownie wprowadzają kosmetyczne zmiany przy operowaniu sprzęgłem. Pojawienie się wyraźnych problemów oznacza zaś, że praca regulatorów już po prostu nie wystarcza. Tak też jest w sytuacji, gdy sprzęgło ,,bierze za wysoko’’, a pojazd nie chce ruszyć po niewielkim oderwaniu od pedału. Przegrzane elementy pozbawione zdolności do przenoszenia wysokich obciążeń znacznie utrudniają płynne wyruszenie w trasę oraz dalszą płynną jazdę. Niekiedy też sprzęgło wykazuje nadwrażliwość na docisk, co sprawia, że można zapomnieć o  normalnym wykonywaniu manewrów. Wizyta w warsztacie staje się więc nieunikniona.

Szybkie działanie to podstawa

Mało doświadczeni kierowcy nie zawsze od razu rozpoznają wszystkich symptomów awarii. Jednak również i oni nie powinni mieć problemów z usłyszeniem niepokojących dźwięków pochodzących z okolic skrzyni biegów. Objaw ten powstający na skutek wyeksploatowanych łożysk bądź elementów hydrauliki nasila się podczas wciskania sprzęgła na biegu jałowym.

Ze sprzęgłem nie ma żartów. W razie wystąpienia usterki nie należy odwlekać naprawy w czasie, gdyż niesprawny komponent w najmniej spodziewanej chwili może unieruchomić pojazd. Jeśli mamy jakieś wątpliwości, warto udać się do warsztatu samochodowego Mk-Car ze Starachowic, którego pracownicy postawią ostateczną diagnozę i dokonają wymiany zestawu odpowiednio dobranego do określonego auta.

Warsztat samochodowy Mk-Car Mariusza Kolasy został założony w 2011 roku i od tego czasu zyskał szerokie grono zadowolonych Klientów. Serwis specjalizuje się w szeroko pojętej naprawie samochodów. Przeprowadza między innymi diagnostykę komputerową, która pozwala na dokonanie oceny stanu pojazdu, bez konieczności demontażu jego części. Oprócz tego mechanicy Mk-Car zajmą się wymianą rozrządu, turbosprężarki, amortyzatorów i filtrów, a na życzenie Klienta, zostanie sprawdzony stan płynów eksploatacyjnych, uzupełniony ich brak i wymieniony olej.