Każde uszkodzenie karoserii zaburza estetykę auta i obniża jego wartość rynkową. Czasem jednak trudno uniknąć zarysowania lakieru czy wgniecenia blachy. Wystarczy chwila nieuwagi na parkingu czy drobna kolizja drogowa, by auto straciło idealny wygląd. Zdarza się też, że wgniecenia w karoserii powstają w sposób niezależny od nas. Anomalia pogodowe coraz częściej skutkują gradobiciem, które nie jest obojętne dla pojazdów parkujących „pod chmurką”. Jak usuwa się wszelkiego typu wgniecenia samochodowe? Zapraszamy do lektury!

Usuwanie wgnieceń metodą PDR

Metoda PDR, czyli Paintless Dent Repair, to nieinwazyjna metoda usuwania wgnieceń samochodowych. Polega na wypychaniu lub wyciąganiu nieestetycznych „dołków” przy pomocy specjalistycznego sprzętu takiego jak dźwignia, haki, kołki oraz kleju. Likwidacja uszkodzeń karoserii metodą PDR jest dość czasochłonna. Ponadto wymaga od blacharza dużego doświadczenia, cierpliwości i dokładności. Specjalista pracuje przy ostrym świetle emitowanym przez lampę halogenową, by nie pominąć żadnego załamania w karoserii. Technika ta umożliwia naprawę praktycznie każdego wgniecenia pod warunkiem, że nie doszło do naruszenia powłoki lakierniczej. Istotą metody PDR jest to, by karoserii nie trzeba było szpachlować i lakierować, co wiąże się z dużym kosztem. Zwolennicy opisywanej techniki cenią ją za skuteczność, konkurencyjną cenę (w porównaniu do tradycyjnej obróbki blacharskiej) i krótki czas likwidacji szkody. Niektóre zakłady blacharsko-lakiernicze są w stanie usunąć wgniecenia od ręki, jeśli nie jest głębokie i rozległe.

Usuwanie wgnieceń metodą panelową

Technika panelowa umożliwia bezinwazyjną naprawę paneli karoserii, czyli elementów powierzchniowych. Stosuje się ją wtedy, kiedy wykorzystanie metody PDR je nieopłacalne ze względu na rozległość uszkodzeń. Technika panelowa polega na wyciąganiu blachy przy pomocy spotterów blacharskich. Są to elektryczne urządzenia, które pozwalają na punktowe podgrzewanie karoserii przy użyciu elektrod i adapterów. Naprawę przeprowadza się od zewnętrznej części nadwozia, dzięki czemu nie trzeba demontować uszkodzonego elementu. Metoda panelowa jest tańsza niż standardowa naprawa blacharsko-lakiernicza i pozwala przywrócić karoserię do stanu pierwotnego. Możliwości jej zastosowania są jednak mocno ograniczone. Najlepiej zdać się w tej kwestii na opinię specjalisty.

Naprawa blacharsko-lakiernicza

Auta powypadkowe, których karoseria została poważnie uszkodzona, rzadko kwalifikują się do naprawy z wykorzystaniem wyżej opisanych metod bezinwazyjnych. W ich przypadku konieczna jest zaawansowana naprawa blacharsko lakiernicza, w której specjalizuje się serwis blacharsko-lakierniczy Marek Troszyński. Polega ona na prostowaniu metalowych elementów nadwozia i wymianie uszkodzonych części na nowe. Wszystkie obróbki bazują na pracach ręcznych (wyciąganie, korygowanie niewielkich wgnieceń) i mechanicznych (prostowanie, wygładzanie karoserii przy pomocy zgrzewarki). Kluczową kwestią jest tu bezpieczeństwo auta. Dlatego przy wyborze zakładu mechaniki pojazdowej warto zwrócić uwagę, czy korzysta on z nowoczesnego sprzętu do lutowania, spawania i cięcia oraz precyzyjnych systemów pomiarowych, bez których trudno przywrócić prawidłowy wygląd nadwozia. Po zakończeniu prac blacharskich samochód trzeba pomalować. To skomplikowany i wieloetapowy proces, który rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia obrabianego fragmentu karoserii. Następnie lakiernik zaszpachlowuje wszelkie ubytki i oszlifowuje naprawianą powierzchnię. Potem przychodzi czas na zastosowanie podkładu i położenie nowej warstwy lakierniczej. W efekcie karoseria wygląda jak nowa, co oczywiście znajdzie swoje odzwierciedlenie na fakturze. Niemniej jednak jest to najlepszy sposób na naprawę auta po wypadku czy poważniejszej kolizji drogowej. Profesjonaliści doprowadzą do perfekcyjnego wyglądu nawet najbardziej zniszczone i zaniedbane auto.

Gdzie szukać dobrego warsztatu blacharskiego?

Jeśli chcemy mieć pewność, że nasze auto trafi w dobre ręce, nie wybierajmy przypadkowego zakładu blacharsko-lakierniczego. Zawsze warto zasięgnąć opinii znajomych lub sprawdzić, jak dany warsztat oceniany jest w Internecie. Rekomendacje lub ostrzeżenia znajdziemy na popularnych portalach branżowych i społecznościowych. Kiedy zdecydujemy się już na konkretną firmę, wybierzmy się tam na wizytę. Zobaczmy, jak wygląda warsztat i jakimi narzędziami dysponuje. Poprośmy też pracowników o wstępną ocenę auta. Krótka rozmowa upewni nas w przekonaniu, czy warto skorzystać z usług tego warsztatu, czy też nie.