Wszystkie samochody wyjeżdżające z salonu wyposażone są w seryjny układ oddechowy, który jest wynikiem kompromisu pomiędzy zmniejszeniem wydawanych odgłosów a najmniejszym odczuwaniem spadku mocy. Ograniczenia nakładane są nawet na samochody w wersji „sport”. Istnieją na szczęście sposoby, aby obejść takie ograniczenia. Jednym z nich jest montaż sportowych układów wydechowych.


Sportowy układ wydechowy - kolektor


Początkowym elementem układu wydechowego jest kolektor. Ich budowa zależna jest od ilości cylindrów oraz budowy samochodu. To do nich trafiają gazy po spaleniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Kształt kolektora jest bardzo związany z przebiegiem momentu obrotowego. Fabryczne kolektory są odlewane, przez co ich jakość jest nieco gorsza. Rozwiązaniem może być proponowana przy wymianie układów wydechowych na sportowe, zakup sportowych kolektorów. Są one produkowane bardzo dokładnie i uwzględniają długość i kształt kanałów, co w konsekwencji znacznie poprawia osiągi silnika i moment obrotowy.

Sportowy układ wydechowy - katalizator

Kolejnym elementem znajdującym się w sportowym układzie wydechowym jest katalizator. Jego zadaniem jest stawianie oporu spalinom. W wersjach sportowych zmniejsza się ten opór poprzez zastosowanie wkładów metalicznych. Dzięki temu przelatujące przez niego spaliny nie są spowalniane i trafiają bezpośrednio do tłumika. Do wymiany układu wydechowego na sportowy konieczna jest współpraca z profesjonalistami. Wymianą układu zajmują się pracownicy firmy ANTPOL. Firma specjalizuje się w montażu, naprawie oraz wymianie katalizatorów, strumienic oraz tłumików.

Sportowy układ wydechowy - tłumik

Na końcu układu wydechowego pozostaje tłumik. W przypadku normalnych układów możemy spotkać dwa lub nawet trzy tłumiki - tłumaczy pracownik firmy Antpol. Ma to na celu wyciszenie pracy samochodu. Wersje sportowe układu wydechowego rzadko kiedy korzystają z takiego rozwiązania. Zazwyczaj zakończony jest on tzw. przelotową, czyli prostą rurą. Ma to na celu zmniejszenie oporów przepływu spalin.

Są one w tym miejscu bardzo gorące, dlatego tłumiki muszą być wykonane ze stali szlachetnej lub innego bardzo wytrzymałego materiału, który musi być również kwasoodporny. Przy wymianie tłumika warto również zwrócić uwagę na jego średnicę – przyjmuje się, że im większa średnica, tym lepiej, jednak nie zawsze jest to dobrą opcją. Większa średnica zwiększa dostępną moc, ale za to zmniejsza przebieg momentu obrotowego. Takie rozwiązanie wiąże się również z wydawaniem dużo większego huku przez samochód.