Po większych stłuczkach lub wypadkach samochody na ogół nadają się do kasacji. Dotyczy to jednak silnie uszkodzonych pojazdów, a także tych ze starszych roczników – ich po prostu nie opłaca się kompleksowo naprawiać. Tego nie można powiedzieć o nowszych modelach o wysokiej wartości rynkowej. Takie samochody – zwłaszcza marek premium – opłaca się oddawać do specjalistycznych warsztatów blacharsko-lakierniczych, które przywracają autom powypadkowym dawną świetność. Na czym jednak polega naprawa karoserii po stłuczce czy wypadku?

Demontaż części i ocena stanu technicznego

Pierwszym etapem naprawy karoserii samochodowej po wypadku lub stłuczce jest oczywiście demontaż uszkodzonych części, a także analiza stanu technicznego całego nadwozia. Niebywale ważne jest przeprowadzenie testów grubości blachy oraz podział elementów auta ze względu na rodzaj zastosowanego materiału konstrukcyjnego. Warto bowiem wiedzieć, że karoseria wykonywana jest nie tylko z aluminium i stali, ale także z innych tworzyw, w tym tych syntetycznych. Proces naprawczy musi zatem uwzględniać analizy materiałoznawcze, bez których blacharze i lakiernicy nie mogą przejść do zaprojektowania nowych elementów nadwozia o podobnej jakości oraz estetce do tych zastosowanych podczas pierwszej montażu w fabryce danego koncernu. Do czego jeszcze służy ocena stanu technicznego przekazanego przez klienta auta?

Oględziny uszkodzonego pojazdu wykonywane są także po to, by ocenić stopień opłacalności naprawy oraz jej koszty. Warsztaty blacharsko-lakiernicze zawsze przed przystąpieniem do pracy przekazują klientom mniej lub bardziej szczegółowy kosztorys. Odtwarzanie karoserii następuje zatem tylko po akceptacji dokumentu i po podpisaniu umowy.

Pomiar geometrii punktów nadwozia

Nie każdy wie o tym, że karoserie samochodów mają nie tylko olbrzymi wpływ na tzw. bezpieczeństwo czynne i bierne, ale także na komfort oraz osiągi jazdy. Niebywale ważnym etapem naprawy nadwozia jest zatem dokładane zapoznanie się z jego fabryczną konstrukcją. W tym celu zakład blacharsko-lakierniczy wykonuje tzw. pomiar geometrii charakterystycznych punktów, który dzieli karoserię na współrzędne umieszczane wedle wzdłużnej płaszczyzny pionowej, płaszczyzny poziomej oraz płaszczyzny poprzecznej. Szczególnie ważne jest wyznaczenie położenia konstrukcji służących do mocowania silnika, tylnej osi auta, amortyzatorów, wahaczy, kolumny McPhersona oraz belki przedniego zawieszenia. Do czego jeszcze służy pomiar geometrii punktów nadwozia?

Badanie to zawsze ma na celu ocenę rozmiarów deformacji po wypadku drogowym. Pomiar geometrii ma zatem znaczenie zarówno dla procesu kwalifikowanie karoserii do naprawy, jak i jest niezbędny w roku całego serwisu blacharskiego. Analizy kształtu każdego elementy nadwozia pozwalają stale kontrolować poprawność wykonywania naprawy. Pomiar geometrii jest zatem częścią projektu blacharsko-lakierniczego oraz jest niezbędny dla dokumentacji odbiorczej. Jego wyniki odpowiadają bowiem na pytanie, czy fabryczne parametry geometryczne nadwozia zostały właściwie przywrócone.

Projekt blacharsko-lakierniczy

Zakłady blacharsko-lakiernicze podejmujące się napraw aut powypadkowych po zebraniu wszystkich cennych danych przygotowują projekt, który niekiedy uwzględnia wizualizację 2D oraz 3D. Taka dokumentacja pozwala wykonać wszystkie prace z zachowaniem wysokiej precyzji i jakości. Nie tylko mowa jednak o zachowaniu fabrycznych parametrów geometrycznych nadwozia, ale także o własnościach odtwarzanych powłok lakierniczych. Kolor musi być dobrany precyzyjnie z uwzględnieniem cieniowania. Najczęściej blacharnie stosują komputerowy dobór lakieru, dzięki któremu estetyka naprawionego pojazdu jest na najwyższych poziomie. O to nie trzeba martwić się przy współpracy z serwisem blacharsko-lakierniczym SUBARU, który działa w Łodzi. Zawsze tworzy on przed naprawą projekt naprawy auta powypadkowego, a ten ma również na celu:

  • określenie metod naprawczych,

  • określenie materiałów i narzędzi potrzebnych do naprawy,

  • wskazanie czasu naprawy i harmonogramu wszystkich prac,

  • wyszczególnienie kosztów naprawy.

Właściwa naprawa blacharsko-lakiernicza

O ile naprawa lakiernicza auta powypadkowego nie stanowi wielkiej zagadki dla kierowców – pojazd jest punktowo lub całościowy pokrywany nowymi powłokami, w tym tymi zabezpieczającymi karoserię przed korozją – o tyle sposób odtwarzania nadwozia jest znany tylko pasjonatom motoryzacji. Na czym polega zatem naprawa blacharska karoserii? Przede wszystkim odbywa się ona z zastosowaniem wielu różnych technologii i przy wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu, w tym aparatury kontrolno-pomiarowej. Blacharze odtwarzający określone części nadwozia dobierają metody napraw między innymi do rodzaju obrabianego materiału. W niektórych przypadkach dochodzi zatem do prostowania elementów, a w innych do ich lutowania, spawania i klejenia. Ponadto istotne jest zastępowanie uszkodzonych części karoserii gotowymi zamiennikami oraz szpachlowanie mniejszych wgnieceń specjalnymi masami z włóknami szklanymi.

Niezależnie od dobranej metody naprawczej, zakład blacharsko-lakierniczy musi przestrzegać restrykcyjnych norm branżowych. Auto oddane do użytku nie tylko odzyskuje zatem swój dawny blask, ale także pełną funkcjonalność. Spełnia ono zatem standardy bezpieczeństwa, przepisy techniczne oraz może zostać dopuszczone do ruchu drogowego. Kierowca musi jednak liczyć się z tym, iż pojazd powypadkowy, który przeszedł naprawę, znacznie stracił na swojej wartości.