Silnik wysokoprężny ,nazywany też samozapłonowym lub dieslem, to wynalazek niemieckiego inżyniera Rudolfa Diesla. Mimo że on premiery tej jednostki napędowej minęły setki lat, udoskonalony silnik wysokoprężny wykorzystywany jest nie tylko w transporcie samochodowym, ale też morskim. Tak jak każde inne urządzenie mechaniczne, tak i silniki diesla, ulegają czasem awariom. Na czym polega ich naprawa?

Co najczęściej psuje się w silnikach wysokoprężnych?

Nowoczesne silniki samozapłonowe wyróżniają się znakomitymi parametrami technicznymi, wydajnością i ekonomiką. Niestety stopień ich skomplikowania jest wysoki, co zwiększa ryzyko awarii, zwłaszcza jeśli nieodpowiednio eksploatujemy jednostkę napędową. W silnikach wysokoprężnych stosunkowo szybkiemu zużyciu ulega filtr cząstek stałych. Zapchany element sprawia, że samochód wolniej reaguje na przyspieszenie, staje się ospały, a spalanie wzrasta. Pomóc może serwisowe wypalanie filtra. Przy okazji tego zabiegu warto zadbać o wymianę oleju.

Na nieumiejętną eksploatację wrażliwa jest także turbosprężarka. Jeśli zauważymy, że z rury wydechowej wydobywa się szaroniebieski dym, auto zużywa duże ilości oleju, a sam olej znajduje się intercoolerze, w dodatku podczas przyspieszania samochód wydaje dziwne, metaliczne dźwięki, to najwyższy czas skontrolować stan turbosprężarki. Nie powinniśmy ignorować żadnych sygnałów świadczących o jej awarii, ponieważ może to doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.

Jak tłumaczy specjalista z firmy Nowy Motor – turbosprężarkę można poddać regeneracji, co będzie kosztował w granicach 1000 zł. Zakup nowej turbiny to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Ponadto w silnikach wysokoprężnych nierzadko dochodzi do usterek układu wtryskowego, dwumasowego koła zamachowego, klap wirowych oraz EGR?

Od czego uzależniony jest koszt remontu diesla?

Naprawą silników wysokoprężnych zajmują się nieliczne, wyspecjalizowane warsztaty samochodowe. Potrzeba dużego doświadczenia, by trafnie określić rodzaj i zasięg usterki oraz zaproponować skuteczny plan naprawy. Koszt remontu uzależniony jest przede wszystkim od modelu jednostki napędowej oraz typu awarii.

Prace nad uszkodzonym urządzeniem obejmują demontaż silnika i skrupulatną diagnostykę. Do naprawy używa się oryginalnych części zamiennych bądź ich odpowiedników. Zastosowanie tych pierwszych znacząco podnosi koszt naprawy, natomiast jakości tych drugich nigdy nie można być pewnym. Dobry mechanik dołoży wszelkich starań, by diesel znów działał i by remont silnika nie naraził właściciela auta na nadprogramowe wydatki. Tym właśnie cechuje się firma Nowy Motor.