Samochód to pojazd mechaniczny, składający się z wielu układów oraz części, które pod wpływem eksploatacji ulegają zużyciu. Jednym z elementów, którego sprawność gwarantuje bezpieczeństwo na drodze, jest przekładnia kierownicza, nazywana także maglownicą. Luzy w przekładni kierowniczej pojawiają się stopniowo, jednak należy być na to bardzo wyczulonym. Zlekceważenie tej usterki może prowadzić do uszkodzenia części, a wtedy konieczna będzie jej wymiana.
Za co odpowiada przekładnia kierownicza?
Przekładnia kierownicza, nazywana także maglownicą, to jeden z najważniejszych elementów samochodu, odpowiadających za ruch kierownicy. Umożliwia ona skręcanie pojazdu, ponieważ przekłada ruch kierownicy na płynny skręt kół. W niektórych przypadkach odpowiada także za tzw. wspomaganie kierownicy. Awaria maglownicy może prowadzić do blokady kół, co uniemożliwia jazdę.
W zależności od marki pojazdu oraz rodzaju zawieszenia wyróżnić możemy kilka rodzajów przekładni kierowniczych:
- mechaniczne,
- hydrauliczne,
- mechaniczne z elektrycznym układem wspomagania.
Przekładnie mechaniczne nie posiadają funkcji wspomagania, natomiast pozostałe dwa rodzaje generują wspomagania – przekładnie hydrauliczne dzięki zastosowaniu płynu hydraulicznego, który generuje wspomaganie, natomiast przekładnie z elektrycznym układem wspomagania za pomocą wbudowanego silnika elektrycznego.
Awaria maglownicy – naprawa czy wymiana?
Sprawne działanie przekładni kierowniczej ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też nie należy lekceważyć niepokojących oznak, mogących świadczyć o usterce tego elementu. Do najważniejszych objawów awarii maglownicy zaliczyć możemy problemy z łagodnym obrotem koła oraz pojawiające się w trakcie skręcania hałasy lub drgania.
W przypadku awarii przekładni kierowniczej naprawić trzeba cały element lub wyłącznie sam mechanizm. Przekładnię kierowniczą można także poddawać regeneracji, w warsztatach samochodowych oferujących takie usługi. Działanie to obejmuje wymianę uszczelek, drążków kierowniczych i ich końców oraz skasowanie luzów. Warto jednak pamiętać, że aby ten element można było poddać regeneracji, nie może być od zanadto zużyty – należy więc odwiedzić mechanika zaraz do zauważeniu pierwszych objawów usterki.
Przeprowadzona przez specjalistów takich jak Andrzej Siwiec - Usługi motoryzacyjne regeneracja, pozwala przywrócić w pełni fabryczne parametry przekładni. Ważne jest jednak, by korzystać jedynie z usług doświadczonych fachowców. Również kupując poddaną wcześniej regeneracji przekładnię kierowniczą, powinieneś ubiegać się o gwarancję – dobre warsztaty na pewno Ci jej udzielą.
Na czym polega regeneracja przekładni kierowniczej?
Kompleksowa regeneracja przekładni kierowniczej to proces kilkuetapowy. W skład wykonywanych działań wchodzi nie tylko naprawa uszkodzonej maglownicy, ale również oczyszczanie wszystkich elementów i obróbka lub wymiana zużytych części. Cały proces podzielić można na dwie kategorie czynności: przygotowawcze oraz właściwą naprawę.
Regeneracja tej części rozpoczyna się od dokładnego przeglądu oraz oceny uszkodzeń i ubytków. Następnie przeprowadza się demontaż przekładni z pojazdu i rozbiera maglownicę na części. Bezwzględnie zadanie to powinien wykonywać specjalista, ponieważ istnieje duże ryzyko uszkodzenia mechanizmu przekładni. Wszystkie elementy przekładni poddawane są czyszczeniu w myjce ultradźwiękowej i piaskowana dla uzyskania idealnie gładkiej powierzchni wszystkich elementów. Pozwala to dokładnie usunąć nagromadzone zabrudzenia, w tym błoto oraz smar, a także starą farbę i rdzę.
Po dokładnym oczyszczeniu następuje ponowna ocena stanu części i podział ich na te, które należy wymienić oraz te, z których wciąż można korzystać. Wszystkie gumowe elementy, uszczelniacze i o-ringi zastępuje się nowymi, ponieważ nie podlegają one naprawie.
W warsztacie dotacza się też nową tuleję prowadzącą. Listwa zębata poddawana jest szlifowaniu, w celu usunięcia śladów korozji oraz dopasowania nowych uszczelniaczy, a umieszczone na niej oraz na zaworze teflony są wymieniane. W maglownicy kontroli i wymianie podlegają także łożyska oraz ślizg docisku.
Na końcu konieczny jest ponowny montaż przekładni kierowniczej, który wymaga precyzji i doświadczenia.
Zwieńczeniem naprawy przekładni jest test jakości, wykonywany na odpowiednio wyposażonych stanowisku diagnostycznym. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku przeprowadza się jeszcze regulację geometrii zawieszenia i pojazd godowy jest do dalszego użytkowania.