Silniki maszyn, a także różnych pojazdów ulegają uszkodzeniom między innymi poprzez starzenie się ich części. Te zużywają się również w trakcie eksploatacji. Sposobów na naprawę silników jest zaś wiele. Prócz wymiany uszkodzonych podzespołów istotne może być regenerowanie jednostek napędowych metodami mechanicznej obróbki. Na czym ona polega?

Proces regeneracji silników metodą mechanicznej obróbki

Zakres regeneracji silników metodą mechanicznej obróbki jest bardzo szeroki. Po demontażu i oczyszczeniu całego podzespołu jest on rozbierany na części pierwsze. Wszystkie uszczelki oraz łożyska muszą zostać wymieniona na całkowicie nowe. Mechaniczna obróbka regenerująca dotyczy zaś kadłuba silnika, wału korbowego, korbowodu oraz głowicy. Specjalistyczny sprzęt CNC pozwala zatem wykonać:

  • szlify wałów korbowych,

  • prostowanie wałów korbowych,

  • tulejowanie cylindrów,

  • szlif cylindrów,

  • osiowanie bloków silnika,

  • wymianę tulejki i roztoczenie jej na wymiar,

  • szlif zaworów,

  • obróbkę gniazd zaworowych,

  • regulację luzów zaworowych.

Działań mechanicznej regeneracji jest znacznie więcej, a zawsze kończą się one złożeniem silnika oraz wykonaniem testów jego sprawności m.in. na stołach probierczych. Specjalny raport wskazuje zaś to, jak dobrze został zregenerowany cały silnik.

Jakie silniki można poddawać regeneracji metodą mechanicznej obróbki?

Regeneracja metodą mechanicznej obróbki jest możliwa dla silników różnych konstrukcji. Mogą to być jednostki napędowe samochodów osobowych i dostawczych, samochodów ciężarowych, ciągników i innych maszyn rolniczych, a nawet maszyn budowlanych i autobusów. Regenerowane obróbką mechaniczną mogą być też silniki maszyn produkcyjnych czy wózków widłowych.

Podkreślić warto jednak, że nie każdy podzespół opłaca się naprawiać. Ważne jest zatem wymontowanie silnika z pojazdu/maszyny, a następnie dokładne jego oczyszczenie. Najlepsze pracownie posiadają również specjalne narzędzie pozwalające określić sprawność jednostki napędowej. Jest to istotne dla określenia tego, czy warto ją naprawiać. Rozbudowana diagnostyka umożliwia również wyznaczenie precyzyjnego kosztorysu regeneracji.

Gdzie regenerować silniki metodą mechanicznej obróbki?

Silniki regenerowane są metodą mechanicznej obróbki w specjalnych pracowniach wyposażonych w nowoczesny sprzęt do frezowania, szlifowania i toczenia CNC. Takie usługi rzadko są zatem oferowane przez warsztaty samochodowe, które podejmują się przy serwisie silników innych czynności naprawczych. Metodę mechanicznej obróbki stosują zaś takie firmy jak PROMECH, która już od 1991 roku świadczy szerokie usługi ślusarsko-tokarsko-szlifierskie. Tego typu pracownie zajmują się też często produkcją metaloplastyczną, co ważne jest przy tworzeniu nowych elementów silnikowych.

Czy regeneracja silnika jest opłacalna?

Regeneracja silnika jest bardzo opłacalna. W większości przypadków pozwala przywrócić mu niemalże fabryczną sprawność. Szczególnie jest to zauważalne w przypadku jednostek napędowych autobusów, maszyn rolniczych i budowlanych, które cechują się dłuższą żywotnością od silników aut osobowych. Ich regeneracja również może być bardzo opłacalna, choć trudniej odzyskać w ich przypadku sprawność charakterystyczną dla nowego podzespołu. Ceny regeneracji metodą obróbki mechanicznej są jednak bardzo atrakcyjne, dlatego warto się taką usługą zainteresować.