Aluminiowe lub stalowe felgi w samochodzie pełnią trzy główne funkcje: wentylują hamulcowe przewody i tarczę, ułatwiają rozłożenie nacisku opony oraz zdobią auto, dodając mu nietuzinkowego stylu. W wyniku codziennego użytkowania felgi, podobnie zresztą jak inne elementy pojazdu, ulegają deformacjom, korozji i pęknięciom, dlatego wielu właścicieli aut decyduje się zlecić ich naprawę i renowację w zakładzie wulkanizacji. Na czym polega taka usługa? O tym przeczytasz w naszym artykule.

Zadbane felgi pozytywnie wpływają nie tylko na komfort jazdy, ale też bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, dlatego należy poddawać je regularnym przeglądom u sprawdzonego serwisanta, który powie, czy warto dokonać ich renowacji, czy po prostu zakupić nowe. Bywa, że ubytki i deformacje są na tyle poważne, że ich usunięcie byłoby nieopłacalne, a ich dalsze użytkowanie mogłoby jedynie spowodować uszkodzenie opon. Regeneracja felg z drobnymi wadami obejmuje wiele różnych działań, takich jak: prostowanie osi i szprych, toczenie, spawanie, wypełnianie drobnych ubytków, malowanie, lakierowanie oraz piaskowanie.

Analiza stanu felg, prostowanie i wypełnianie ubytków

W zakładzie wulkanizacji, takim jak Mateo, uzyskasz rzetelną i kompletną wiedzę na temat stanu technicznego felg w Twoim samochodzie. Doświadczony serwisant szybko oceni z pomocą specjalistycznego urządzenia, czy wszystkie kwalifikują się do renowacji, a jeśli tak, w pierwszej kolejności felgi są mocowane w maszynie prostującej, która koryguje nierówności, zarówno stali, jak i aluminium.

Felgi z biegiem lat ulegają nie tylko deformacjom, ale też powstają w nich ubytki, wgniecenia, rysy lub – w przypadku stalowych, może pojawić się korozja. W przypadku zaobserwowania takich wad, zewnętrzne powłoki felgi są najpierw uzupełniane szpachlą oraz szlifowane.

Proszkowe malowanie felg lub lakierowanie

Ostatnim etapem renowacji felg jest malowanie proszkowe lub lakierowanie, poprzedzone czyszczeniem i odtłuszczaniem metalowych powierzchni. W trakcie malowania na stal lub aluminium nakładane są podkłady cynkowe, na które następnie serwisant nanosi farby proszkowe, dopasowane do kolorystyki pozostałych elementów samochodu. Taka powłoka przywiera do felgi podczas obróbki termicznej, czyli podgrzaniu do temperatury około 200 stopni Celsjusza.

Felgi mogą być też poddawane lakierowaniu zamiast malowania. Do felg aluminiowych stosowane są lakiery akrylowe, zaś do stalowych antykorozyjne emalie ftalowe lub rzadziej – uniwersalne lakiery w sprayu. Zabieg lakierowania jest kilkuetapowy i obejmuje wstępne przygotowanie, czyli aplikację podkładu, na który nanoszony jest następnie lakier właściwy, a także warstwa zewnętrzna, zabezpieczająca przed zarysowaniem.