Rozrząd to istotny podzespół każdego samochodu. W większości pojazdów obecnie montowane są zestawy paskowe o średniej żywotności (krótszej od odmiany łańcuchowej). Jeśli chodzi o zastosowanie rozrządów, należy wiedzieć, że odpowiadają one za sterowanie układem auta odpowiedzialnym za dostarczanie do silnika dawek paliwa. Ponadto uczestniczą one w sterowaniu zaworami i w synchronizacji pracy systemu korbowo-tłokowego. Jak można zatem wywnioskować, kierowca nie może doprowadzi do jazdy autem z wyeksploatowanym rozrządem. Co warto wiedzieć o jego wymianie? Cenną wiedzą dzielą się mechanicy warsztatu WW AUTO SERWIS z Mierzyna.

O rozrządzie paskowym i jego wymianie słów kilka

Rozrząd to podzespół eksploatacyjny, który szczególnie spędza sen z powiek kierowcom. Rzadko daje on znać o swoim wyeksploatowaniu, a jego nagłe uszkodzenie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej (zerwanie paska podczas jazdy to ryzyko zniszczenia tłoków i zaworów, a także wykrzywienia prowadnic czy korbowodów). Tym samym właściciele aut muszą bezsprzecznie przestrzegać interwałów serwisowych podanych przez producentów zestawów rozrządów, a także przez serwisantów. Profesjonalną wiedzę i kompleksową obsługę w tym zakresie oferują mechanicy warsztatu WW AUTO SERWIS. Jak zapewnia jeden z nich:

Nasz serwis zapewnia wysokiej klasy rozrządy oryginalne lub zamienne w jakości OEM, czyli oryginalnego wyposażenia producenckiego. Wymieniamy zawsze cały zestaw, od paska i rolki napinacza począwszy, na pompie wodnej, rolce prowadzącej i pomniejszych akcesoriach kończąc.

Kiedy wymiana rozrządu na pasku jest konieczna?

Rozrządy na pasku nie należą do szczególnie żywotnych. Większość producentów określa czas ich bezpiecznego użyciu na około 100-120 tysięcy przejechanych kilometrów. Mechanicy z warsztatu WW AUTO SERWIS podkreślają jednak, że szybkość przecierania paska zależy w dużej mierze od modelu auta, jakości zamontowanego zestawu oraz od stylu jazdy kierowcy. Interwał serwisowy warto zatem ustalać indywidualnie z serwisantem, kierując się zasadą: im szybsza wymiana, tym mniejsze ryzyko narażenia silnika na uszkodzenie oraz kosztowną naprawę.

Mechanicy z Mierzyna dodatkowo polecają, by stawiać się z autem na wymianę rozrządu również po zakupie samochodu używanego. Tyczy to się głównie pojazdów sprowadzanych spoza Polski. Wymianę paska warto też rozważyć po przejechaniu około 80 tysięcy kilometrach i przy jednoczesnym planowaniu przemierzenia długiej trasy np. Bałkanów czy Skandynawii. Pamiętać trzeba, że każdy serwis auta za granicą to wydatek nawet kilkukrotnie wyższy niż w kraju.

Wymiana rozrządu krok po kroku

Mechanicy warsztatu WW AUTO SERWIS wyjaśniają, że wymiana rozrządu na pasku nie należy do bardzo złożonych, ale wymaga odpowiedniej wiedzy oraz nowoczesnych narzędzi naprawczych. Taki serwis nie jest zatem możliwy w garażu i nigdy nie powinien być wykonywany z zastosowaniem najtańszych części azjatyckich producentów. Na czym polega zatem wymiana rozrządu na pasku? W uproszczeniu mechanicy WW AUTO SERWIS są zobowiązani do:

  1. Zdemontowania obudowy wyeksploatowanego rozrządu i odkręcenia śruby rolki napinającej rozrządu.

  2. Zdemontowanie rolki napinającej i prowadzącej wraz z wymianą ich na nowe.

  3. Ustawienia w odpowiedniej pozycji wału korbowego. 

  4. Wymiany paska rozrządu, a także pompy wodnej i pozostałych elementów zestawu.

  5. Złożenia obudowy nowego rozrządu.

Serwis zawsze kończy się wykonaniem testu sprawności całego silnika. Mechanicy WW AUTO SERWIS rekomendują również kierowcom wymianę wszystkich filtrów oraz oleju silnikowego. Uzupełniają oni także płyn chłodniczy oraz przeprowadzają diagnostykę komputerową – brak błędów to znak, że klient może odebrać auto i cieszyć się wysokimi osiągami jazdy!