Wyposażenie auta w klimatyzację znacząco zwiększa komfort podróżowania. Latem przydaje się do chłodzenia wnętrza pojazdu, a zimą skutecznie usuwa z niego wilgoć. Nieprawidłowe użytkowanie oraz zaniechanie regularnych przeglądów układu może skutkować różnymi usterkami, często bardzo kosztownymi. Jak zbudowana jest klimatyzacja i jakie elementy są najbardziej narażone na awarie?

Klimatyzacja samochodowa – jak działa?

Klimatyzacja samochodowa działa w oparciu o czynnik chłodniczy, podobnie jak systemy klimatyzacyjne w budynkach czy domowe chłodziarki. Głównymi elementami systemu są:

  • Sprężarka,
  • skraplacz, czyli chłodnica klimatyzacji,
  • osuszacz,
  • zawór rozprężający,
  • parownik.

Sprężarka ma za zadanie zwiększać ciśnienie czynnika chłodniczego w układzie, co powoduje również wzrost jego temperatury. Następnie substancja chłodzona jest w skraplaczu, przy czym zmienia swój stan skupienia z gazowego na ciekły. W takim stanie przechodzi przez osuszacz, a następnie przez zawór rozprężający. W wyniku gwałtownego procesu zmiany ciśnienia, bardzo mocno oziębiony czynnik trafia do parownika. Ten ostatni element umieszczony jest w kanale wentylacji, dzięki czemu powietrze tłoczone do kabiny jest schładzane.

Objawy awarii układu klimatyzacji

Klimatyzacja, jak każdy układ samochodowy, ulega różnym awariom. W przypadku zauważenia któregoś z poniższych objawów warto skorzystać z usług fachowego serwisu, takiego jak Auto Hel, aby zdiagnozować i naprawić nieprawidłowo działający element. Do najczęstszych symptomów nieprawidłowo działającego systemu klimatyzacji należą:

  • Brak chłodzenia po ustawieniu niskiej temperatury za pomocą regulatora,
  • parujące szyby i długotrwałe usuwanie pary pomimo włączonej klimatyzacji,
  • nieprzyjemny zapach wydobywający się z układu klimatyzacji.

Poszczególne objawy mogą sugerować awarię konkretnej części układu, jednak pewność daje jedynie diagnoza przeprowadzona przez wykwalifikowanego serwisanta.

Najczęstsze awarie klimatyzacji samochodowej

Właściwie każdy z elementów układu klimatyzacji może się zepsuć lub wyeksploatować. Pierwszą przyczyną niesprawności klimatyzacji jest nieszczelność układu, powodująca ulatnianie się czynnika. W takim przypadku serwisanci za pomocą specjalnego urządzenia lokalizują miejsce wycieku i likwidują je. Praktyka pokazuje, że najczęściej nieszczelności powstają na chłodnicy klimatyzacji, czyli skraplaczu – jest to element narażony na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Drugim problematycznym składnikiem układu jest parownik – brak regularnego czyszczenia może powodować osiadanie na nim szkodliwych dla zdrowia bakterii i grzybów. Trzecią i jednocześnie najkosztowniejszą awarią jest usterka sprężarki. Występuje często po długim czasie nieużywania klimatyzacji – niepracujący smar traci swoje właściwości i po uruchomieniu sprężarka ulega zatarciu. Należy pamiętać, że ryzyko wszystkich powyższych usterek można zminimalizować dzięki regularnym przeglądom i serwisowaniu układu.