Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów coraz częściej są kupowane przez Polaków. Prowadzenie takich aut jest „prostsze” i często bardziej komfortowe, ale wiąże się też z jedną wadą. Niestety w wielu modelach różnych pojazdów – zwłaszcza starszych – automatyczne skrzynie biegów ulegają stosunkowo szybkiemu wyeksploatowaniu. Aby nie dopuścić do ich uszkodzenia warto zapoznać się z usługami remontu, regeneracji, czy też częściowej naprawy.

Automatyczna skrzynia biegów – mechanika precyzyjna

Zarówno mniejsze naprawy automatycznej skrzyni biegów, jak i pełne remonty powodują konieczność wyjęcia skrzyni biegów z konstrukcji auta, w celu rozebrania podzespołu na części. Tu pamiętać należy o tym, że automatyczna skrzynia biegów może mieć nawet przeszło kilkaset części! To zatem kwalifikuje usługi napraw, remontu, czy regeneracji do działań mechaniki precyzyjnej – czas demontażu, a następnie ponownego złożenia i przetestowania zajmuje sporo czasu, i może przy wysokim wyeksploatowaniu sporo kosztować. Uniknąć można tego okresowo poddając automatyczną skrzynie biegów serwisowi. Mowa o wymianie oleju, filtrów, a także uszczelek. Wszystkie odchodzące od normy części również zawsze przy takich działaniach należy zastępować nowymi. Nie oszczędzaj przy tym i wybieraj elementy od sprawdzonych producentów! Rozbieranie i składanie automatycznej skrzyni biegów to bowiem działanie, które przytrafia się kierowcom stosunkowo rzadko.

Jakie usterki przydarzają się zaś najczęściej? Naprawy skrzyni biegów najczęściej dotyczą dźwigni zmiany biegów oraz blokady postojowej i przekładni hydrokinetycznej. Często problematyczna jest również pompa ATF. Są to jednak uszkodzenia/usterki, które dość szybko można zdiagnozować i sprawnie usunąć. Bardziej złożonymi procesami naprawczymi są te związane z przekładniami planetarnymi, czy modułami elektrohydraulicznymi. Tu koszt naprawy znacznie wzrasta, dlatego warto wystrzegać się takich uszkodzeń. Wystarczy przynajmniej raz w roku udać się na przegląd automatycznej skrzyni biegów.

Przekładanie Multitronic – problem ze sterownikiem wersji manualnej

Częstym podzespołem serwisowanym przez nowoczesne warsztaty dedykowane dla właścicieli automatycznych – i nie tylko – skrzyń biegów, są przekładanie Multitronic, które spotkamy w samochodach marki Audi. Są to przekładanie bezstopniowe, gdzie napęd przenoszony jest z jednego wałka na drugi poprzez wielorzędowy łańcuch. Istotne jest przy tym działanie elektroniki – specjalnych sterowników, z którymi mogą występować problemy. To one w wadliwy sposób mogą przenosić obciążenia, przyczyniając się do uszkodzeń koła oraz łańcucha skrzyni.

Serwisanci automatycznych skrzyni biegów

Serwisantów automatycznych skrzyni biegów jest w Polsce stosunkowo niewielu. Wiąże się to bowiem z koniecznością posiadania szerokiej wiedzy, zbieżnej z metodologami serwisowymi podanymi przez producentów danych podzespołów. Związane jest to także z drogimi urządzeniami serwisowymi, w tym tymi dotyczącymi mechaniki precyzyjnej. Jeśli już znajdziemy w naszej okolicy dobrze wyposażony warsztatach, skąd będziemy wiedzieli, że to właśnie w nim znajdziemy pomoc? Najlepiej zwracać uwagę na rozległość oferty. Taką charakteryzuje się między innymi zakład DECAUTOMAT, gdzie można przeprowadzić diagnostykę komputerową, regenerację i wymianę reduktorów, przełożenie skrzyni automatycznej na manualną, czy gdzie można wykonać wiele działań dotyczących „automatów” – od ich serwisu, po sprzedaż! Z pełną propozycją zapoznasz się na dedykowanej stronie www warsztatu.