Nadwozia najnowszych modeli aut produkowane są z aluminium. Ich naprawa wymaga nie tylko wyjątkowej precyzji, ale również specjalistycznego sprzętu. Nie bez znaczenia jest też doświadczenie blacharzy - jeszcze przed przystąpieniem do prac muszą ocenić czy karoseria wykonana jest ze stopu plastycznego, czy odlewniczego. Bowiem bez doboru odpowiedniego drutu spawalniczego samochód będzie wyglądał nieestetycznie.
Wady i zalety nadwozi wykonanych z aluminium
Wzrost popularności aluminium wykorzystywanego do produkcji nadwozi, wynika m.in. z niskiej wagi tego metalu. Dzięki temu samochody o bardzo bogatym wyposażeniu nie charakteryzują się ponadprzeciętną masą całkowitą. Przeciętnie karoseria wykonana z aluminium waży o połowę mniej niż jej stalowy odpowiednik. Mniejsza waga to również niższe spalanie, co jest korzystne zarówno z punktu widzenia środowiska, jak i kosztów eksploatacyjnych samochodu.
Ogromną zaletą jest również odporność tego materiału na korozję atmosferyczną - zachodzi samoczynna oksydacja za sprawą tlenku glinu. Jest to szczególnie ważne w przypadku aut, które nie są garażowane.
Warto również podkreślić, że w branży motoryzacyjnej nie stosuje się czystego aluminium, lecz jego stopy, dzięki temu tak wykonana karoseria - jeśli wziąć pod uwagę stosunek odporności do ciężaru właściwego - jest wytrzymalsza niż stalowa.
Materiał ten charakteryzuje się jednak niską odpornością na zmienne cyklicznie obciążenia, czy tzw. wytrzymałością zmęczeniową.
Gdzie najlepiej usunąć defekty w nadwoziu aluminiowym?
Naprawa nadwozia wykonanego z aluminium jest konieczna przede wszystkim po stłuczce drogowej. Wówczas warto wybrać serwis blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w świadczeniu tego typu usług. Czym się kierować przy wyborze?
Jak wyjaśniają specjaliści z Auto Schubert - przede wszystkim warto zwrócić uwagę na wyposażenie warsztatu. Do naprawy aluminiowej karoserii niezbędne są bowiem takie narzędzia jak:
- nitownica (prasa pneumatyczna do zaciskania nitów),
- spawarka,
- odsysacz beziskrowy,
- spotter do aluminium,
- nagrzewnica indukcyjna,
- zestaw do naprawy poszyć aluminiowych,
- uchwyty zaciskowe,
- młotki aluminiowe.
Solidny warsztat blacharski powinien również zadbać o to, by narzędzia dedykowane do naprawy karoserii aluminiowej były odseparowane od tych dedykowanych stali. W innym wypadku dojdzie do korozji mechanicznej, objawiającej się powstawaniem uwypukleń lakieru, które z czasem zaczną pękać i odpadać. Najlepiej więc wykorzystywać narzędzia wykonane ze stopów aluminium, ze stali o gładkiej powierzchni albo plazmowe.
Sama naprawa rozpoczyna się od usunięcia z powierzchni karoserii warstwy glinu (to dzięki niej nie dochodzi do korozji atmosferycznej), a następnie rozgrzać poddawany obróbce blacharskiej element do ok. 300°C. W innym wypadku dojdzie do pęknięć - niekiedy nawet niewidocznych gołym okiem, które stwarzałyby niebezpieczeństwo podczas użytkowania pojazdu. Z tego względu na bieżąco podczas prac blacharskich należy dokonywać pomiarów kontrolnych, które pozwolą uniknąć powstawania tego typu defektów naprawczych.
Coraz więcej produkowanych aut nowoczesnych i luksusowych ma aluminiowe nadwozia. Jest to materiał tańszy i lżejszy, co ma wpływ na ogólny koszt zakupu samochodu, ale i późniejszą jego eksploatację. Nie jest to jednak materiał niezniszczalny. Jak w przypadku każdego innego metalu i ten w razie stłuczki wymagać będzie naprawy w solidnym serwisie blacharsko-lakierniczym.