Alternator jest ważnym elementem układu zasilania w każdym samochodzie. Jakiekolwiek niepokojące oznaki awarii tej części auta należy jak najszybciej zgłosić do warsztatu samochodowego, na przykład do firmy Elektromechanika Pojazdowa Jerzego Gajowniczka. Jakie oznaki powinny zaniepokoić kierowcę, jak bardzo są niebezpieczne i o czym one mogą świadczyć?

Co to jest alternator?

Alternator jest jednym z elementów systemu ładowania samochodu i zazwyczaj znajduje się blisko przedniej części silnika. Wykorzystuje prąd zmienny po to, aby wygenerować energię elektryczną zasilającą podzespoły elektryczne auta, na przykład światła lub wycieraczki. Anergia elektryczna jest przenoszona do akumulatora samochodowego, który zapewnia napięcie niezbędne do zasilania układu elektrycznego samochodu. Jak każdy element samochodu alternator ulega awariom, a zdiagnozowanie tych problemów może być bardzo trudne zwłaszcza bez odpowiednich narzędzi, którymi dysponują doświadczeni mechanicy, na przykład firma Elektromechanika Pojazdowa Jerzego Gajowniczka. Problemy z akumulatorem często przypominają problemy z alternatorem i na odwrót. Te z najczęściej występujących to nieuruchamianie samochodu, rozładowywanie się akumulatora i zapalanie się światła akumulatora.

Oznaki niesprawnego alternatora

Jedną z oznak niesprawnego alternatora jest lampka świecąca się na desce rozdzielczej auta oznaczająca spadek napięcia. Doświadczony mechanik w pierwszej kolejności sprawdzi: regulator napięcia, połączenie do alternatora i od alternatora do rozrusznika samochodu, połączenia zacisków akumulatora i serpentynowy pasek. Jeżeli napięcie jest zbyt wysokie, trzeba sprawdzić regulator napięcia i stojan alternatora. Kolejną oznaką awarii jest zgrzytanie alternatora. Świadczy to o tym, że łożyska się zużyły. Bardziej podatny na zużycie jest łożysko przednie, ponieważ utrzymuje większość obciążenia spowodowanego przez pas serpentynowy. Co więcej, jest to łożysko kulkowe, które jest bardziej podatne na uszkodzenia. Oznaką awarii alternatora są także migające światła, które informują o nieregularnym napięciu. Świadczy o większej energii elektrycznej podczas zwiększania obrotów silnika lub mniejszej, kiedy silnik pracuje na biegu jałowym. W takim przypadku mechanik sprawdzi regulator napięcia, stojan alternatora i prostownik diodowy.

Oznak niesprawnego alternatora jest o wiele więcej. Jeżeli kierowca zauważy którąkolwiek z nich, to powinien zgłosić się do warsztatu samochodowego, na przykład do firmy Elektromechanika Pojazdowa Jerzego Gajowniczka z siedzibą w miejscowości Nadrzeczna w województwie mazowieckim. Oznaką awarii alternatora jest również nieprzyjemny zapach, który świadczy o przepalonych podzespołach i instalacji elektrycznej. Auto w takim stanie nie powinno jeździć, a kierowca natychmiast powinien je oddać mechanikowi do warsztatu. Jeśli z komory silnika dochodzi piskliwy dźwięk, to pochodzi prawdopodobnie od ślizgającego się paska serpentynowego, który jest bardzo zużyty i wymaga wymiany. Inna oznaką awarii alternatora jest zerwany pasek serpentynowy z powodu zużycia albo zakleszczonego koła pasowe alternatora.