Typowe zawieszenie samochodowe składa się z wielu elementów, które narażone są na nadmierne zużycie w toku eksploatacji. Wynika to z roli, jaką odgrywa wspomniany układ – jego zadaniem jest zredukowanie wstrząsów powstających przy pokonywaniu nierówności na nawierzchni i zapewnienie kierowcy maksymalnej przyczepności. W Centrum Mechaniki Pojazdowej fachowcy zajmują się naprawami w tym zakresie – sprawdź, jakimi dokładnie!

Uszkodzenia wahaczy i amortyzatorów – objawy oraz możliwości naprawy

Podstawowym podzespołem w konwencjonalnym zawieszeniu samochodowym jest wahacz. Najczęściej na każdej osi pojazdu znajduje się ich kilka, co pozwala efektywnie ograniczać działanie drgań podczas jazdy na kabinę auta. Zwiększa to komfort poruszania się nim, który przy uszkodzeniu wspomnianego elementu ulega znacznemu pogorszeniu. Objawem usterki tego komponentu jest też odgłos stukania pojawiający się najczęściej przy skręcaniu oraz pokonywaniu nierówności poprzecznych na drodze.

Jak wskazują fachowcy z Centrum Mechaniki Pojazdowej, w wielu przypadkach uszkodzeniu ulega sworzeń wahacza. Jest to część, którą można wymienić, ograniczając koszt serwisu zawieszenia. Nieco większe wydatki czekają natomiast właściciela samochodu z awarią amortyzatorów. Najczęściej dochodzi w nich do wycieku oleju lub gazu, co skutkuje głośną pracą opisywanego układu i obniżeniem komfortu jazdy. W takiej sytuacji specjaliści z Centrum Mechaniki Pojazdowej zalecają wymianę podzespołu na nowy ze względu na brak możliwości regeneracji.

Jakie niewielkie elementy zawieszenia psują się najczęściej?

Amortyzatory i wahacze to oczywiste, najczęściej utożsamiane z konwencjonalnym zawieszeniem samochodowym komponenty, które w przypadku uszkodzenia wymagają dokonania naprawy w warsztacie. Na stabilność prowadzenia pojazdu, jego przyczepność i wygodę podróżowania wpływają jednak również mniejsze, ale także znaczące elementy, np. łączniki stabilizatora. Powodują one przy nadmiernym zużyciu bądź zniszczeniu pogorszenie parametrów jezdnych auta i problemy z uzyskaniem stabilności w zakrętach.

Ich wymianę z powodzeniem wykonać można w Centrum Mechaniki Pojazdowej. To serwis, który zajmuje się też naprawami zawieszenia wynikającymi z uszkodzenia drążków kierowniczych. To kolejny z niewielkich podzespołów mogących poważnie wpłynąć na charakterystykę kierowania samochodem. Oprócz typowych dla usterek zawieszenia odgłosów stukania dochodzących z okolicy przednich kół, w tym wypadku wyczuwalne są nierzadko luzy, wibracje oraz szarpanie na kierownicy.