Tachografy to urządzenia stosowane w autach dostawczych, ciężarowych, a także i w taksówkach. Celem ich stosowania jest rejestrowanie parametrów pojazdu oraz samej jazdy, w tym danych dotyczących czasu pracy kierowcy, jego tożsamości czy przebytej trasy. Dzięki takim informacjom zwiększa się bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz komfort pracy osób zawodowo zajmujących się przewozem. Jeśli chodzi o sposób korzystania z tachografów, warto podkreślić, że podlegają one ścisłym regulacjom prawnym. Dotyczą one między innymi legalizacji urządzeń, o czym opowiadają fachowcy z firmy PRO TACH z miejscowości Trzebinia.

Czym jest legalizacja tachografu?

Tachograf niezależnie od tego, czy mowa o sprzęcie cyfrowym, czy też analogowym, zawsze podlega okresowym przeglądom technicznym oraz kalibracji. Tym właśnie jest legalizacji sprzętu, który musi być sprawdzany pod kątem poprawności działania oraz jego precyzji. Fachowcy z firmy PRO TACH, która zajmuje się sprzedażą i obsługą tachografów, wyjaśniają, że kontrola urządzeń wiąże się też z nadaniem na nie urzędowej zgodny na dalszą eksploatację. Potwierdzeniem tego jest specjalne oznaczenie na tabliczce pomiarowej, która wskazuje datę ważności legalizacji tachografu. Umieszczona jest ona zwykle na ramie drzwi pojazdu.

Jeśli chodzi o wspomnianą precyzję pracy tachografów, specjaliści z firmy PRO TACH zdradzają, że zawsze weryfikują przy legalizacji wpisany w urządzenie:

  • numer VIN,

  • numer VRN,

  • kod państwa rejestrującego pojazd,

  • ustawienia ogranicznika prędkości,

  • stan licznika kilometrów,

  • bieżący czas UTC,

  • rozmiar opon.

Co ile należy legalizować tachograf?

Okresy związane z legalizacją tachografu zależą od czasu jego eksploatowania. Pierwszy przegląd i kalibracja wymagane są zatem w ciągu czternastu dni od daty rejestracji pojazdu. Pamiętać przy tym należy, że reguła ta obowiązuje zarówno właścicieli nowych aut dostawczych/taksówek/ciężarówek, jak i tych używanych. Wspomnieć też należy, że podczas pierwszej legalizacji urządzenie jest personalizowane. Takie firmy jak PRO TACH wprowadzają wtedy do pamięci urządzenia dane identyfikujące właściciela, pojazd oraz kierowcę. Co zaś z kolejnymi legalizacjami tachografów? Jeden z fachowców PRO TACH tłumaczy:

Wedle obowiązujących przepisów eksploatowane już tachografy analogowe lub cyfrowe muszą bezsprzecznie przechodzić legalizację przynajmniej co dwa lata. Ponadto taki obowiązek zachodzi często po uszkodzeniu urządzenia, a także po wymianie w pojeździe ogumienia, osi napędowej czy skrzyni biegów.

Nowe przepisy dotyczące tachografów

Specjaliści z firmy PRO TACH obsługują wiele firm transportowych – i nie tylko – zapewniając sprzedaż oraz legalizację tachografów. Klienci liczyć mogą też na informowanie o zmianach w przepisach. W tym zakresie wiedzieć powinno się, że od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy będą musiały być wyposażone w tachograf inteligentny 2-giej generacji.

Ponadto nowe regulacje unijne zakładają, że od 31 grudnia 2024 roku trzeba będzie obowiązkowo wymienić tachografy we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w sprzęt analogowy lub cyfrowy, ale nieinteligentny. Fachowcy PRO TACH uspokajają, że przepisy europejskie nie nakazują jednak wymiany tachografów, które będą używane wyłącznie w ruchy krajowym.