Filtry cząstek stałych najczęściej określane jako DPF lub FAP mają zastosowanie w większości nowoczesnych wysokoprężnych jednostek napędowych. Silniki diesla wyposażone w takie filtry generują mniej szkodliwych dla środowiska spalin, jednak w przypadku usterki cały proces jest zaburzony i skutkuje również problemami w trakcie jazdy. Jakie są najczęstsze przyczyny oraz objawy niewłaściwie funkcjonującego filtra DPF lub FAP?

Niedrożny filtr – objawy

Problemy z przyspieszeniem są zawsze uciążliwe dla kierowcy, ale też w niektórych sytuacjach niebezpieczne. Niewystarczająca moc przy wyprzedzaniu może doprowadzić do zagrożeń w ruchu drogowym, dlatego należy znaleźć jej przyczynę. Nierzadko jest nią niedrożność filtra cząstek stałych. Jego zapchanie może być również skutkiem czarnego dymu wydobywającego się z wydechu auta w trakcie jazdy. Jeśli pojawia się go całkiem sporo, szczególnie przy obciążeniu jednostki napędowej, to warto zdecydować się na skontrolowanie filtra DPF lub FAP.

Diagnostykę przeprowadzi firma Fixwheel, która zajmuje się profesjonalną regeneracją filtrów cząstek stałych. Często ich niedrożność wymaga bowiem interwencji serwisowej, która przywróci jego pełną sprawność. Oprócz regeneracji warto zwrócić też uwagę na usługę czyszczenia filtrów DPF i FAP. Takie działanie może okazać się rozwiązaniem problemu z działaniem tego podzespołu. Za pomocą zaawansowanych środków chemicznych z filtrów  usuwa się m.in. rdzę i osady, które mogą doprowadzać do jego niedrożności.

Jak zadbać o stan filtra cząstek stałych?

Do usterki filtra DPF lub FAP można doprowadzić ze względu na zaniedbania w serwisowaniu pojazdu. Jedną z najczęstszych przyczyn obniżenia żywotności filtra cząstek stałych jest zły stan techniczny jednostki napędowej. Nierzadko kierowcy z różnych przyczyn przerywają też automatyczną procedurę wypalania filtra, co doprowadza do wspomnianej już niedrożności. W takich sytuacjach najczęściej jedynym rozwiązaniem jest regeneracja filtra DPF lub FAP, ale i wyeliminowanie problemów z działaniem silnika.

Zadbać o stan filtra cząstek stałych można też poprzez regularne jego oczyszczanie w sposób rekomendowany przez producenta samochodu. Poruszanie się z prędkością minimalną wynoszącą około 70 km/h przez przynajmniej 15 minut pozwoli na samoczynne wypalenie filtra DPF lub FAP. Regularne oczyszczanie w specjalistycznym serwisie to kolejna z metod, która pozwala utrzymać filtr cząstek stałych w dobrym stanie technicznym. To bardzo ważne – jego nieprawidłowe działanie jest nie tylko groźne dla środowiska, ale uwalnia szkodliwe substancje także w kabinie, co stanowi bezpośrednie niebezpieczeństwo dla zdrowia kierowcy oraz jego pasażerów.