Każdy środek transportu musi spełniać szereg norm, aby można było go uznać za bezpieczny i poruszanie się nim odbywało się bez problemów. W przypadku pociągu ogromne znaczenie ma sama sprawność maszyny, ale warto zadbać, aby pozostałe elementy takie jak oświetlenie, sygnały dźwiękowe i oznakowanie również były poprawne oraz wysokiej jakości.

Pojazd mechaniczny, aby został dopuszczony do ruchu, musi być sprawny i przejść szereg badań technicznych. Nie inaczej jest w przypadku taboru kolejowego. Podobnie jak w przypadku samochodów o bezpieczeństwie pociągu na torach decyduje również właściwe oświetlenie czy widoczność. Najlepiej w elementy wyposażenia maszyny zaopatrywać się u sprawdzonych dostawców i producentów z doświadczeniem, takich jak Posteor sp. z o.o. Otrzymujemy wtedy produkty wysokiej jakości, które długo pozostaną sprawne.

Oświetlenie podstawowym warunkiem bezpieczeństwa

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że oświetlenie jest podstawowym warunkiem bezpieczeństwa na drodze. Reflektory oświetlają pokonywaną drogę, przeszkody i ułatwiają orientowanie się w przestrzeni. Podobnie jest w przypadku pociągów, które wykorzystują oświetlenie również do sygnalizacji wykonywanych czynności. Zapalając lub gasząc poszczególne lampy, mogą informować o wykonywaniu manewru, jeździe pojazdu luzem, w kierunku innym niż normalnie lub po określonym torze wielotorowej linii. Ponieważ światło odgrywają ogromną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom torów, powinno mieć odpowiednie parametry i spełniać normy kolei. Właściwie dobrane zdecydowanie skraca czas reakcji i pozwala zauważyć każdą przeszkodę na drodze. Rozwój technologii sprawił, że dziś możemy korzystać zarówno z żarówek halogenowych, jak i świateł LED o różnych barwach. W pociągu istotne są światła główne i sygnałowe:

  • oświetlenie zewnętrznych elementów lokomotywy;
  • reflektory lokomotywy;
  • sygnały świetlne informujące o końcu pociągu;
  • oświetlenie wagonów (w tym specjalnych np. pocztowego, restauracyjnego).

W przypadku lamp głównych sygnalizują one czoło pociągu i są to białe światła na osobnej lub wspólnej płycie montażowej. Światła sygnałowe to czerwone halogeny, lub diody, a także czerwono-zielone i biało-niebiesko-czerwone lampy, które sygnalizują między innymi koniec wagonu.

Widoczność w trudnych warunkach

Lampy to najważniejszy element, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na torach. Jednak innym istotnym czynnikiem jest z pewnością widoczność, którą możemy poprawić, stosując odpowiednio dobrane i wyprofilowane wycieraczki. Pociąg pokonuje wyznaczoną trasę z ogromną prędkością, dlatego wszystkie elementy wykorzystane do jego produkcji powinny być wytrzymałe i odporne na działanie silnego wiatru. Pióra wycieraczek montowanych w lokomotywach czy pojazdach szynowych powinny być trwale połączone z ramieniem i osłonięte obudową. Dobrze wyprofilowany kształt pozwala na doskonałe przyleganie do szyby, a gumowe elementy idealnie wycierają ją z wody, śniegu i błota. Powinny być wykonane z materiału odpornego na trudne warunki pogodowe, ale również promienie słoneczne czy brud. Wycieraczki elektryczne wyposażone są w silnik, który gwarantuje długą pracę bez większych problemów. Warto przy modernizacji wyposażenia lokomotyw wykorzystać najwyższej jakości produkty, które mogą być wyposażone również w spryskiwacz szyb (montowany na przykład na ramieniu wycieraczki). Inwestycja w oświetlenie i zapewnienie widoczności gwarantuje bezpieczeństwo pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.