Wybór odpowiednich opon do ciągnika rolniczego wcale nie jest tak prosty, jak mogłoby się wydawać. Obecnie na rynku asortymentowym można spotkać się z wieloma ciekawymi produktami, które różnią się od siebie nie tylko parametrami wytrzymałościowymi, ale przede wszystkim ceną. Bardzo dużym zainteresowaniem ze strony klientów wciąż cieszą się tzw. opony diagonalne, co wynika z przyczyn praktycznych oraz ekonomicznych. Z jakimi informacjami na ich temat warto się zatem zapoznać?

Co warto wiedzieć o oponach diagonalnych?

Cechą charakterystyczną nowoczesnego ogumienia diagonalnego jest to, że ma ono wielowarstwową budowę osnowy, w której włókna kordu ustawione są pod kątem ostrym w stosunku do drutówki we wnętrzu brzegów opony. Z technicznego punktu widzenia to dość istotne. Taka budowa sprawia, że opony tego typu mają ponadprzeciętną wytrzymałość na ewentualne uszkodzenia mechaniczne. Na tym jednak zalety się nie kończą.

Jak podkreślają doświadczeni specjaliści z firmy Kaz-Rol, za ich zakupem przemawia również atrakcyjna cena, gdyż ze względu na mniej skomplikowany proces produkcyjny opony diagonalne są tańsze od swoich radialnych odpowiedników. Reasumując – jest to trwały i ekonomiczny typ ogumienia, którego dodatkowym atutem jest wszechstronność zastosowania. Montuje się je m.in. na kołach ciągników przeznaczonych do realizacji prac leśnych oraz budowlanych.

Czy opony diagonalne mają jakieś wady?

Producentom nie udało się jeszcze opracować opon, które charakteryzowałby się wyłącznie zaletami. Tak też cała sprawa wygląda w przypadku ogumienia diagonalnego. Z czym zatem muszą liczyć się klienci zainteresowani zakupem? Co do zasady – do poprawnej pracy opony diagonalne wymagają dość wysokiego ciśnienia, co przekłada się zarówno na brak możliwości jego obniżenia podczas realizacji prac polowych, jak i mocniejsze ubijanie gleby. Przy zbyt małej ilości powietrza opona zaczyna się stopniowo odkształcać. Środek opony przesuwa się do wnętrza, a cały ciężar maszyny spoczywa na jej krawędziach.

Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że zamiast zwiększyć powierzchnie styku z gruntem, zmniejsza się ją – otrzymując efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego. Jak słusznie zaznaczają fachowcy z firmy Kaz-Rol, sytuacja taka ma prawo przyczynić się do powstania uszkodzeń, a w skrajnych przypadkach – nawet to całkowitego zniszczenia opony. Dlatego też w razie wątpliwości co do tego, czy ogumienie diagonalne rzeczywiście wyczerpie stawiane mu oczekiwania, swoją decyzję warto przedyskutować z doświadczonymi specjalistami.