Hydrauliczny układ wspomagania składa się z przekładni kierowniczej, pompy wspomagania, przewodów hydraulicznych oraz zbiorniczka. Awaria może dotyczyć każdego z powyższych elementów, a nieprawidłowe działanie choćby jednego z nich negatywnie wpływa na pracę pozostałych. Nie zawsze właściciel pojazdu jest w stanie precyzyjnie określić co się zepsuło. Co świadczy o niesprawnym układzie wspomagania, jak zlokalizować usterkę i kiedy powinieneś wybrać się do profesjonalnego mechanika specjalizującego się w naprawie wspomagania układu kierowniczego?
Pierwszym elementem, który często ulega awarii, jest przekładnia kierownicza. Charakterystyczne objawy jej uszkodzenia to przede wszystkim:
- wycieki,
- luzy oraz stuki na nierównościach,
- nierówne wspomaganie (różna siła wspomagania podczas kręcenia kierownicą w lewo i w prawo),
- całkowity brak wspomagania przy kręceniu kierownicą w jedną lub w obie strony,
- pojawianie się wspomagania z opóźnieniem, dopiero po chwili od włączenia auta, na rozgrzanym oleju,
- niewracanie kierownicy po skręceniu kół.
Drugim elementem mogącym się zepsuć w obrębie wspomagania układu kierowniczego jest pompa wspomagania. W tej sytuacji objawy mogą być następujące:
- pojawienie się piany w zbiorniczku wspomagania,
- wypływanie płynu wspomagania zbiorniczkiem,
- zacinanie się kierownicy,
- głośna praca pompy przy prostej jeździe,
- buczenie lub stukanie podczas skręcania,
- mniejszy opór kierownicy przy zwiększaniu obrotów,
- brak wspomagania przy kręceniu kierownicą w obie strony.
Trzeba pamiętać, że objawy usterki to nie zawsze jednoznaczne sygnały. Zdarza się, że będą one niemal niezauważalne, a układ wspomagania z dnia na dzień zacznie odmawiać posłuszeństwa. Bez względu na przyczynę, pod żadnym pozorem nie należy naprawiać auta samodzielnie, jeśli nie ma się odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w tym kierunku.
Kiedy do mechanika?
Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie się do serwisu, który specjalizuje się w naprawie wspomagania układu kierowniczego. Przykładem może być firma Auto Wspomaganie, której siedziba znajduje się w Przeźmierowie. Korzystając z usług wyspecjalizowanego warsztatu można mieć pewność, że nie tylko awaria zostanie prawidłowo zdiagnozowana, ale w razie konieczności, na miejscu kompleksowo naprawiona z gwarancją.
Do mechanika najlepiej wybrać się od razu, kiedy tylko dostrzeże się niepokojące objawy, mogące wskazywać na usterkę w obrębie wspomagania układu kierowniczego. Bagatelizowanie drobnych problemów może prowadzić do ich nasilenia i całkowitego zniszczenia układu, co wiąże się z kosztowną naprawą