Prawo jazdy zarówno na świecie, jak i w Polsce ma długą i ciekawą historię. Początkowo było wyznacznikiem prestiżu i posiadały je tylko osoby dobrze sytuowane, bowiem zdobycie tych uprawnień było bardzo drogie. Dziś właściwie prawie każdy posiada uprawnienia do prowadzenia samochodu osobowego. Coraz więcej osób ma też prawo jazdy na większe maszyny – autobusy, tiry, ale również na motocykle.

Uprawnienia do prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów można zdobyć w szkołach organizujących kursy prawa jazdy. Jedną z nich jest Ośrodek Szkolenia Kierowców LOSK z Kalisza. Tu możesz odbyć kurs prawa jazdy kategorii B oraz B+E. Doświadczeni instruktorzy zadbają o to, byś dobrze nauczył się prowadzić samochód, a idąc na egzamin był bardzo dobrze przygotowany i zdał go za pierwszym podejściem.

Prawo jazdy na świecie

Przyjmuje się, że pierwsze prawo jazdy zostało wydane w 1888 roku. Jednak jako pierwsi obowiązek posiadania prawa jazdy wprowadzili Francuzi. Miało to miejsce w 1893 roku i obowiązek dotyczył tylko Paryża, a od 1899 roku już całej Francji. W 1903 roku w Wielkiej Brytanii, na mocy „Motor Car Act” wydawać zaczęto „Licence To Drive”. W 1909 roku na terenie całej Rzeszy wprowadzono ogólnoniemiecką ustawę o ruchu drogowym, na mocy której wprowadzono podział prawa jazdy na kategorie oraz sposób i zasady egzaminowania kierowców. W 1906 roku prawo jazdy musiał mieć każdy kierujący pojazdem w Holandii, a w 1910 roku w Nowym Jorku. W całych stanach Zjednoczonych wprowadzono obowiązek posiadania prawa jazdy w 1913 roku. Wzorowano się na niemieckim i francuskim modelu. Obowiązek dotyczył wszystkich kierowców.

Prawo jazdy w Polsce

Pierwsze prawo jazdy w Polsce wydane zostało przez powołaną do tego celu komisję w 1918 roku. Mimo że przepisy o ruchu drogowym pojawiły się już w 1826 roku, to dopiero w 1921 roku zaczęły obowiązywać przepisy pierwszego kodeksu drogowego. Ów kodeks wprowadził termin prawa jazdy i dokładnie opisał zasady przebiegu egzaminów. Kandydat na kierowcę musiał mieć 18 lat. Egzamin, który odbywał się przed komisją był bardzo trudny. Składał się z części teoretycznej i praktycznej, a jego zdawalność sięgała tylko do 60 procent. Sam dokument był wydawany na trzy lata, po czym należało uprawnienia przedłużyć. Ze względu na bardzo wysokie koszty kursu, tylko nieliczni posiadali prawo jazdy. To spowodowało, iż dokument ten zyskał miano prestiżowego, a kierowcy tworzyli tak zwaną elitę motoryzacyjną.

II Wojna Światowa spowodowała zatrzymanie rozwoju prawa jazdy. Dopiero 1. października 1962 roku wydano nowe przepisy o ruchu drogowym obniżyły wiek kursantów z 18 na 16 lat. Warunkiem była zgoda rodziców, ukończenie siedmiu klas szkoły podstawowej oraz brak możliwości wykorzystywania dokumentu w celach zawodowych. Wszystkie ośrodki szkoleniowe musiały być instytucjami państwowymi.

U schyłku lat 60-tych wprowadzone zostały na wzór europejski nowe kategorie prawa jazdy, oznaczone literami. Praktyczna nauka jazdy odbywała się w Żukach, Syrenach i Warszawach, których stan techniczny pozostawiał wiele do życzenia. W latach 70-tych powiewu świeżości dodało wprowadzenie Fiatów125p i 126p. Maluch zawładnął flotą samochodową w ośrodkach szkoleniowych. Jeszcze w latach 90-tych kursanci zdawali w nich egzaminy.

Z początkiem lat 90-tych pojawiły się w Polsce pierwsze wojewódzkie centra egzaminowania kierowców, które posiadały własną flotę samochodową i plac manewrowy, na którym sprawdzano jazdę po łuku i umiejętności parkowania pojazdu. Nowe egzaminy duży nacisk kładły na umiejętność poruszania się w ruchu miejskim. Chciano sprawdzić, jak uczestnik egzaminu radzi sobie w panowaniu nad maszyną w rzeczywistych warunkach drogowych.
Wprowadzona w 1997 roku ustawa prawo o ruchu drogowym zrewolucjonizowała pojęcie prawa jazdy i samych egzaminów, bowiem na jej mocy zaczęły powstawać wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Egzaminatorzy surowiej podchodzili do kurantów, przez co zdobycie prawka było trudne. Jednak przez wzrastającą w dużym tempie liczbę samochodów na polskich drogach, utrudnienia w uzyskaniu prawa jazdy miały i mają na celu wyeliminowanie z dróg osób, które nie mają predyspozycji do prowadzenia aut.

Dzisiaj prawo jazdy to chleb powszedni. Wiele osób nie wyobraża sobie nie móc prowadzić samochodu. Egzaminy wymagają sporego zaangażowania i wiedzy kursantów. Duży nacisk kładzie się na praktyczną umiejętność prowadzenia pojazdu i radzenia sobie w trudnych sytuacjach na drodze, jak np. poślizg. Tę umiejętność możesz przećwiczyć z instruktorami ośrodka LOSK. Chodzi o to, by wypuścić na drogę odpowiedzialnych i opanowanych kierowców.