Posiadanie auta to luksus i wygoda, jednak w związku z tym, że żadnemu z producentów nadal nie udało się stworzyć w pełni bezawaryjnego systemu, zdarza się, że bywa to też utrapieniem. Układ kierowniczy to jeden z podstawowych mechanizmów w samochodzie, a jego awaria, szczególnie bagatelizowana, może prowadzić do tragedii. Jaką rolę w tym pełni przekładnia kierownicza i kiedy udać się do specjalistów z firmy Auto-Wspomaganie? Wyjaśniamy w dalszej części artykułu!

Tajemnica przekładni kierowniczej, czyli co to jest?

Żaden samochód nie może istnieć bez przekładni kierowniczej. Jej obecność i sprawność warunkuje prawidłowe i bezpieczne obranie i trzymanie się toru jazdy. Dzięki niej także w pojazdach kierowcy cieszą się nie lada ułatwieniem, jakim jest funkcja wspomagania kierownicy, bez której ciężko obecnie wyobrazić sobie kierowanie autem.

Układ kierowniczy składa się między innymi z koła kierownicy, a także wału kolumny przez które, dzięki wprawianiu ich w ruch przez siłę rąk kierowcy, informacja o momencie obrotowym zostaje przekazywana do przekładni kierowniczej, dzięki czemu możliwe jest uruchomienie mechanizmu nadania odpowiedniego kierunku jazdy.

W starszych modelach aut, które nie były wyposażone w system wspomagania kierownicy, stosowano przekładnie ślimakowe lub wodzikowe. Z kolei w samochodach, które mają już system wspomagania, spotyka się przekładnie śrubowo-kulkowe lub listwowe. Drugi typ to w powszechnym języku tzw. maglownica, która występuje już w zdecydowanej większości aut osobowych.

Wyjaśnia nam jeden ze specjalistów w branży z firmy Auto-Wspomaganie.

Zastosowanie typu przekładni w danym pojeździe może być uzależnione od jego wielkości, a także przeznaczenia samego auta. Tym sposobem klasyczne auta osobowe oraz dostawcze, jak wspomnieliśmy, zwykle wyposażone są w maglownicę. W przypadku aut terenowych może to być przekładnia listwowa lub śrubowo-kulkowa, a z kolei w autach ciężarowych ogranicza się to jedynie do ostatniego wspomnianego rodzaju.

Awarie maglownicy

Dużą część usterek tego układu kierowca może odpowiednio szybko wyłapać, dzięki czemu możliwa jest szybka reakcja, która może zapobiec wypadkowi lub kolejnym awariom. Naprawa przekładni kierowniczej może okazać się zdecydowanie mniej kosztowna, jeśli odpowiednio wcześnie zostanie wykryty problem. Potrzebne do tego będą jedynie wyostrzone zmysły podczas prowadzenia pojazdu.

Najważniejsze jest to, by nie bagatelizować takich objawów jak stukanie w obrębie kierownicy, ponieważ może ono świadczyć o wyrobionych zębach na listwie kierowniczej. Gdy ten element zostanie nadmiernie wyeksploatowany, może być przyczyną powstawania tzw. luzów, które w skrajnych przypadkach przekładają się na brak prawidłowej odpowiedzi auta na próbę dokonania skrętu.

Również problemy z działaniem układu wspomagania powinny być alarmujące. Każdy z tych objawów jest sygnałem do udania się do specjalisty, który wykryje problem i pozbędzie się go. Jedną z najczęściej notowanych awarii są wycieki z przekładni. Fachowcy alarmują, by nie ignorować tego problemu. Jest on wysoce szkodliwy nie tylko dla stanu auta, co może przełożyć się na brak pozytywnej decyzji podczas przeglądu okresowego pojazdu, ale także dla środowiska, ze względu na wysoką szkodliwość wycieków dla ekologii.