Luzy w przekładni kierowniczej to z pozoru niewielka, ale groźna usterka. Nie pojawia się z dnia na dzień, ale stopniowo zwiększa swój zakres. Z czasem kierowca przyzwyczaja się do luźniejszej pracy przekładni i przestaje zauważać, że coraz gorzej panuje nad pojazdem. Maglownicę można wymienić na nową, co wiąże się oczywiście ze sporym kosztem. Można też poddać ją regeneracji. Warsztat samochodowy Autoukład specjalizuje się tego typu naprawach.

Jakie jest zadanie maglownicy?

Układy kierownicze montowane w nowych pojazdach powinny wyróżniać się ponadprzeciętną trwałością i niezawodnością działania. Doświadczenie pokazuje jednak, że w niektórych modelach samochodów, elementy układu kierowniczego są niewystarczająco dostosowane do trudnych warunków eksploatacji. Dotyczy to zwłaszcza zębatkowych przekładni kierowniczych, czyli maglownic. Jaka jest ich rola? Jak tłumaczy mechanik samochodowy z warsztatu Autoukład – maglownica odpowiada za przenoszenie ruchu kierownicy na ruch mechanizmy zwrotniczego, a w konsekwencji – na prawidłowy skręt kół. Dobrze zaprojektowana przekładnia powinna wystarczyć na przejechanie ponad 100 tys. km. Tymczasem do warsztatów samochodowych trafiają auta, u których luzy w przekładni, pojawiły się po przejechaniu zaledwie 30-40 tys. km. Jakie to auta? Najczęściej Opla Corsa C, Opla Vectra B czy Golfa IV. Zepsuta przekładnia kierownicza stwarza duże zagrożenie dla kierowcy i podróżujących z nim pasażerów. Kiedy auto „nie słucha” poleceń kierowcy, nietrudno o stłuczkę czy poważniejszy wypadek. Dlatego też nie należy zwlekać z naprawą przekładni i wizytą u mechanika.

Na czym polega regeneracja przekładni kierowniczej?

W warsztacie samochodowym Autoukład regeneracja przekładni kierowniczej przeprowadzana jest w dwóch etapach – przygotowanie maglownicy do naprawy i naprawa właściwa. W tym celu trzeba najpierw wymontować przekładnię z pojazdu. Właściciel auta może to zrobić samodzielnie lub zlecić mechanikowi. Następnie specjalista rozbiera maglownicę na części i dokładnie czyści każdy element z brudu i smarów. Potem przychodzi czas na piaskowanie elementów przekładni. Robi się to po to, by usunąć z nich stare powłoki lakiernicze, rdzę i wyrównać ich powierzchnię. Po piaskowaniu wszystkie części są ponownie myte. Kiedy wyschną, specjalista ocenia, które z nich nadają się do dalszej eksploatacji, a które trzeba wymienić. Gumowe elementy zawsze zastępuje się nowymi, gdyż nie podlegają one naprawie. Mechanik wymienia też uszczelnienia i kontroluje stan zaworu dystrybucyjnego i gniazda łożyskowego listwy. Następnie szlifuje listwę zębatą i dotacza tuleje. Kolejnym krokiem jest ponowny montaż przekładni kierowniczej, co wymaga doświadczenia i dużej precyzji. Na koniec specjalista przeprowadza test jakości mechanizmu na odpowiednim stanowisku diagnostycznym. Kiedy wszystko jest w porządku, maglownica zostaje z powrotem umieszczona w samochodzie. Mechanik wykonuje też regulację geometrii zawieszenia. Warsztat samochodowy Autoukład gwarantuje skuteczną regenerację maglownic pochodzących z pojazdów różnych marek.