Samochodowe wtryskiwacze mają bardzo ważne zadanie jeśli chodzi o dozowanie ilości paliwa dla silnika pojazdu. Ich natężenie pracy, olbrzymie obciążenia, a także agresywne środowisko chemiczne, powodują, że ulegają one różnym usterkom. Aby jednak nie płacić sporych sum za wymianę wtryskiwacza, warto dbać o jego stan w procesach okresowych regeneracji i czyszczenia.

Rodzaje wtryskiwaczy samochodowych

Do najpopularniejszych modeli wtryskiwaczy zalicza się te działające w silniku o zapłonie samoczynnym, a także wtryskiwacze nowoczesnego układu Common Rail. W pierwszym przypadku możemy podzielić wtryskiwacze na te mechaniczne oraz elektromechaniczne. Mechaniczne dzielą się przy tym na konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem paliwa: jednosprężynowe, dwusprężynowe; a także na te o pośrednim wtrysku – mowa o wtryskiwaczach czopikowych. Jeśli chodzi o urządzenia wykorzystywane w układzie Common Rail, należy wiedzieć, że są to tylko i wyłącznie wysoce technologiczne wtryskiwacze elektrohydrauliczne piezoelektryczne lub też elektromagnetyczne. Podkreślić przy tym należy to, że obecnie można regenerować wszystkie typy wymienionych sprzętów, jednakże z innym poziomem opłacalności tegoż procesu. Największe zalety finansowe z pewnością przy naprawach, czy czyszczeniu osiągają właściciele układów CR. Te są bardzo drogie w wymianie…

Warto wiedzieć! Niektóre modele aut posiadają tzw. wtryskiwacze nienaprawialne. Ich regeneracja polega tylko i wyłącznie na czyszczeniu.

Jak regenerowane są wtryskiwacze?

Regeneracja wtryskiwaczy to złożony proces, który wiąże się z określonymi kompetencjami mechaników. Tylko najlepsze warsztaty specjalistyczne gwarantują zatem taką usługę. Przykładem jest Zakład Mechaniki Pojazdowej BORKOWSCY. To tam można tanio zregenerować swój wtryskiwacz samochodowy. Na czym jednak polega w uproszczeniu ten proces? Przede wszystkim na demontażu na części pierwsze wszystkim elementów konstrukcji. Następnie przeprowadzana jest złożona analiza stanu technicznego, oraz czyszczenie myjkami ultradźwiękowymi. Podczas regeneracji należy również wymienić wszystkie uszczelnienia na nowe, podobnie jak w przypadku innych części uszkodzonych lub nadmiernie zużytych. Kolejny etap to ponowne złożenie wtryskiwacza, a następnie wykonanie testów na urządzeniu pobierczym. Pozwala to przeprowadzić test szczelności, czy określić dobrą dawkę wtryskową na biegu jałowym, czy przy pełnym obciążeniu silnika. Dokładna kalibracja to ważny i końcowy etap prac regeneracyjnych. Wtryskiwacz po skalibrowaniu jest gotowy do zamontowaniu w pojeździe.