Powszechnie wiadomo, że wyróżniamy trzy rodzaje opon do samochodów osobowych czy dostawczych. Jest to ogumienie letnie, zimowe oraz całoroczne. Kiedy jeździmy na letnich i zimowych warto je zmieniać przed rozpoczęciem i po zakończeniu się danego okresu w ciągu roku. Na całorocznych teoretycznie można jeździć cały rok. Co wyróżnia każdy rodzaj ogumienia i na jakie rozwiązanie się zdecydować?

Opis i specyfikacja trzech rodzajów opon

Zaczniemy od krótkiego opisania opon letnich. Rzeźba bieżnika w tych oponach jest prosta. Duże, gładkie klocki mają za zadanie utrzymać pojazd na asfalcie, który mocno się nagrzał. Guma jest twarda, dużo twardsza od tej zimowej. Kanały odprowadzające wodę są szerokie, natomiast liczba nacięć stosunkowo niewielka, co ułatwia jazdę i gwarantuje bezpieczeństwo w trakcie intensywnego deszczu.

Opony zimowe z kolei to całkiem inny bieżnik. Wyróżnia się agresywnością i sporą liczbą nacięć. W tego rodzaju ogumieniu znajdziesz także sporo lamel. Centralne kanały odprowadzające wodę są węższe z kolei te boczne nieco szersze. Wpływa to na lepsze odprowadzanie błota czy śniegu, gdzie w lecie one nie występują.

Na rynku dostępne są także opony całoroczne. To swoista hybryda ogumienia zimowego i letniego. Mieszanka wykorzystywana przy produkcji opon gwarantuje możliwość jazdy w dodatnich i ujemnych temperaturach. Rozwiązanie ma sporą liczbę lameli, a także dodatkowe klocki. Centralny kanał odprowadzający jest spory, a te boczne nieco węższe. Ogumienie to zyskuje na popularności, jednak nie jest uważane za optymalny i całkowicie bezpieczny wybór. Ich zaletą jest przede wszystkim brak konieczności wymiany dwa razy do roku.

Zadbaj o bezpieczeństwo z oponami zimowymi i letnimi

W kwestiach bezpieczeństwa lepiej nie kombinować i stawiać na sprawdzone rozwiązania. Stąd najlepiej zdecydować się na ogumienie letnie w okresie letnim i zimowe użytkowane mniej więcej od końca października do połowy kwietnia. Wtedy masz pewność, że w skrajnie trudnych warunkach pogodowych danego okresu roku poradzą sobie doskonale zarówno jedne, jak i drugie. Opony całoroczne mają zalety obydwóch rozwiązań, ale także ich wady, jak można łatwo obliczyć, jest ich dwa razy więcej niż w oponie zimowej lub letniej.

Zdarzają się sytuacje, w których kierowcy decydują się na jazdę tylko na zimówkach przez cały rok. Kolejny błąd, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Zimowe przyczynią się do spalania większej ilości paliwa latem, a także wpłyną na komfort jazdy (są dużo głośniejsze). Jak widać, lepiej nie ryzykować zdrowia i wygody oszczędzając kilkadziesiąt złotych na wymianę dwa razy do roku. Mówisz, że nie masz miejsca na drugi komplet ogumienia? W takim razie wybierz wulkanizację, która świadczy usługi przechowywania opon!

Jakie ogumienie kupić?

Mówią o tym eksperci, pokazują to testy i opinie klientów - najlepszym wybór na lato i zimę to opony oryginalne, nie pochodzące od chińskich producentów, nie bieżnikowane. Ponadto należy wybierać opony nowe, stare mogą być przycinane, co będzie miało wpływ na jakość jazdy i także Twoje bezpieczeństwo. Jeśli chodzi o zimówki, przoduje tutaj marka Nokian, dobrym wyborem są także rozwiązania firmy Bridgestone czy Continental. W przypadku opon letnich warto postawić na markę Dunlop, Michelin oraz Pirelli.

Jak sam widzisz, warto decydować się na wymianę opon zimowych i letnich w odpowiednim do tego czasie. Chodzi tutaj przede wszystkim o Twoje bezpieczeństwo, ale także komfort jazdy. Nie bez powodu stworzono dwie mieszanki o różnych właściwościach. Ogumienie całoroczne raczej powinieneś sobie odpuścić, ma zalety, ale także szereg wad. Stawiaj na profesjonalistów, którzy oprócz głównej usługi, czyli wymiany oferują również wyważanie opon. Będziesz miał wtedy pewność bezpieczeństwa. Jeśli szukasz wulkanizacji w okolicach Warszawy zdecyduj się na firmę Change Tyres, która może pochwalić się zespołem doświadczonych specjalistów i świetnymi opiniami klientów.