Geometria kół to zbiorcze określenie kilku ustawień, które powinny być co jakiś czas kontrolowane i korygowane wedle danych fabrycznych ustalanych przez producentów aut. Jak wskazuje specjalista z warsztatu Auto Ars, właściwie ustawiona geometria nie tylko wydłuża żywotność opon, ale także wpływa na stan układów kierowniczego i zawieszenia, oraz powoduje zmniejszone zużycie paliwa.

Geometria kół – o czym musisz wiedzieć?

Geometria kół zmienia się wskutek zużycia elementów zawieszenia, wjechaniu w dziurę na jezdni czy też kolizji lub wypadku. Mechanik z Auto Ars zaznacza, że niewłaściwe ustawienia mogą wynikać z wymiany opon lub montażu nowych części eksploatacyjnych. Z tego względu regulacja geometrii powinna być przeprowadzona po zimie, kiedy warunki jazdy są najcięższe, oraz sezonowej wymianie opon. Jednym z podstawowych objawów niewłaściwego prowadzenia kół jest ściąganie na jedną strona. Kierowca może także zaobserwować nierównomierne zużycie bieżnika, które powoduje, że czas eksploatacji opon jest skrócony nawet o połowę. Jeżeli w czasie jazdy musisz dokonywać ciągłych korekt toru i masz poczucie zmniejszonego bezpieczeństwa, nie bagatelizuj problemu i czym prędzej udaj się do warsztatu.

Ustawienie geometrii kół – gdzie wykonać?

Geometria kół może być wyregulowana jedynie w wyspecjalizowanych warsztatach.

Nasi diagności mają dostęp do danych producenta, co pozwala precyzyjnie wyregulować koła. Przed przystąpieniem do prac sprawdzamy, czy auto posiada sprawne zawieszenie i układ kierowniczy. Jeżeli końcówki drążki kierowniczych, tuleje czy opony, uległy zużyciu, wówczas dokonujemy naprawy i dopiero wtedy przechodzimy do regulacji

– mówi pracownik Auto Ars. Podstawowym parametrem jest zbieżność kół, czyli wzajemne ustawienie przednich i tylnych kół względem siebie. Geometria obejmuje również sprawdzenie i korektę innych parametrów, takich jak: kąt pochylenia sworznia i koła, zbieżności, różnicowy mechanizmu kierowniczego itp. Wszystko zależy od modelu auta.