Przedsiębiorstwa zajmujące się wynajmowaniem maszyn budowlanych i rolniczych oraz firmy i rolnicy posiadający własny park maszynowy często borykają się z dylematem jak zorganizować transport maszyn lub pojazdów na miejsce przeznaczenia w określonym terminie. Maszyny takie często posiadają spore gabaryty a samodzielne poruszanie się pojazdów specjalnego przeznaczenia  na drogach publicznych jest obwarowane wieloma ograniczeniami i wymogami. Najlepszym wyjściem jest przetransportowanie ich, pozostaje tylko określić środek transportu 

Ekonomiczne uwarunkowania transportu maszyn

Maszyny i pojazdy można transportować drogą powietrzną, wodną i lądową. Najbardziej kosztowny i skomplikowany z logistycznego punktu widzenia jest transport powietrzny. Zarówno w Polsce jak i w Europie jest to najrzadziej praktykowany przewóz, co jest uwarunkowane nie tylko ceną, ale również koniecznością dalszego dostarczenia obiektów z lotniska. Transport morski lub rzeczny jest dużo bardziej opłacalny, ale jednocześnie czasochłonny, co wymusza planowanie takiego przedsięwzięcia z dużym wyprzedzeniem czasowym, ograniczając mocno zdolności mobilne w nagłych przypadkach. Przewożenie cargo drogą wodną jest często praktykowane w przypadku operacji międzykontynentalnych, w obrębie jednego basenu morskiego lub na duże odległości drogą rzeczną. Dużo bardziej pragmatyczny jest wybór taboru kolejowego, głównie z powodów ekonomicznych, ale kwestią otwartą wciąż pozostaje konieczność użycia transportu intermodalnego, aby maszyny osiągnęły właściwe miejsce przeznaczenia.

Specyfika transportu drogowego

Najczęściej praktykowanym sposobem przewozu sprzętu ponadnormatywnego jest transport drogowy. Za jego wyborem przemawiają niskie koszty oraz wysoka mobilność pozwalająca szybko dowieść wymagany sprzęt do punktu docelowego. Skorzystanie z usług firm posiadających flotę odpowiednich pojazdów przystosowanych do przewozu pojazdów i maszyn wielkogabarytowych, jak na przykład Pomoc Drogowa Piotr Florek, pozwala na szybkie przemieszczenie sprzętu i wyeliminowanie niepotrzebnych i kosztownych przestojów w prowadzonej działalności. Lawetowanie lub holowanie samobieżnych pojazdów rolniczych, budowlanych lub przemysłowych jest również wskazane ze względu na obostrzenia przepisów drogowych. W przypadku przemieszczania się na dalsze odległości pojazdy takie muszą rozwijać prędkość co najmniej 40 km\h, a do odległości 30 km minimalna prędkość to 25 km\h. Z kolei pojazdy gąsienicowe, poza ograniczeniami użytkowania określonych dróg ze względu na możliwość uszkodzenia nawierzchni, mogą przemieszczać się jedynie na odległość 2 km. Już na podstawie przedstawionych powyżej, wybiórczych przecież jedynie, przykładów widać dlaczego drogowy transport kołowy cieszy się największą popularnością przy przewożeniu maszyn i pojazdów.